لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

ضرب و شتم و گاز اشک‌آور پس از نماز جمعه تهران


در حالی که ده‌ها هزار نفر در نماز جمعه این هفته تهران که به امامت اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار شد شرکت کردند، گزارش‌های رسیده حاکی از این است که نیروهای بسیج و امنیتی در برخی نقاط شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را مورد ضرب و شتم قرار داده و به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز از تهران گزارش می‌دهد که نیروهای امنیتی در بلوار کشاورز با هواداران میرحسین موسوی که نمادهای سبز رنگ داشتند درگیر شده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. این خبرگزاری همچنین به نقل از شاهدان عینی می‌نویسد که نیروهای امنیتی علیه شرکت‌کنندگان در نماز جمعه از گاز اشک‌آور هم استفاده کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش می‌دهد هزاران نفر از هواداران میرحسین موسوی پس از پایان نماز دست به تظاهرات زده و علیه نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری و در حمایت از کاندیدای خود شعار سر دادند.

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی می‌افزاید که نیروهای امنیتی چندین نفر از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه را دستگیر کرده‌اند. این خبرگزاری همچنین گزارش می‌دهد که نیروهای بسیج در راه‌های منتهی با دانشگاه تهران حضور داشته‌اند.

از سوی دیگر برخی از شهروندان تهرانی که در نماز جمعه این هفته شرکت کرده بودند در گفت‌وگو با رادیوفردا از حضور میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رقبای اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، در نماز جمعه تهران خبر دادند.

به گفته این شاهدان، در خیابان طالقانی نیروهای بسیج پس از پایان نماز به شرکت‌کنندگان حمله‌ور می‌شدند و مردم را مورد ضرب وشتم قرار می‌دادند.

یک شاهد عینی نیز گفته است که در میدان ولی‌عصر نیروهای امنیتی به سوی مردم گاز اشک‌آور شلیک کرده‌‌اند. همچنین گزارش می‌شود که در خیابان انقلاب شمار زیادی از نیروهای بسیج، لباس شخصی و نیروی انتظامی حضور داشته‌اند.

به گفته برخی از شاهدان عینی صدای تیراندازی نیز پس پایان نماز جمعه شنیده شده است.

یکی از شاهدان عینی به رادیوفردا گفت که شاهد ضرب وشتم یک جوان به دست نیروهای بسیجی بوده است. به گفته این شهروند تهرانی پس از اصابت باتوم به سر این جوان وی بیهوش شده و توسط مردم به خانه‌های اطراف محل انتقال داده شده است.

همچنین گزارش می‌شود که در خیابان امیرآباد جو تنش‌آلود است و نیروهای امنیتی در آنجا حضور دارند.

به گفته شهروندان تهرانی و بنا بر فیلم‌های منتشر شده، هواداران میرحسین موسوی امروز شعارهایی مانند «یا حسین میرحسین»، «هاشمی سکوت کنی، خائنی»، «مرگ بر روسیه»، «مرگ بر چین»، «هاشمی باغیرت، حمایت، حمایت»، «سهراب ما نمرده، این دولته که مرده»، «ما اهل کوفه نیستیم، حسین تنها بماند»، و «ای دولت کودتا، استعفا، استعفا» سر داده‌اند.

به گفته شاهدان عینی، شمار شرکت‌کنندگان در نماز جمعه این هفته پس از انقلاب ۵۷ بی‌سابقه بوده است.
XS
SM
MD
LG