لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

آلمان: برای کمک مالی به یونان چک سفید نمی‌دهیم


فرانکفورت
فرانکفورت
درپی درخواست، دولت یونان از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی برای کمک ۵۳ میلیارد دلاری جهت نجات اقتصاد این کشور، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که برلین این آمادگی را ندارد که به یونان «چک سفید» بدهد.

دولت یونان روز جمعه اعلام کرد که برای نجات اقتصاد این کشور از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا کمک مالی درخواست خواهد کرد.

روز یکشنبه ، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، به شبکه زد دی اف گفت: «ما آمادگی نداریم که چک سفید امضا کنیم.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «هنوز به هیچ وجه موافقت نشده است که یونان از اروپا کمک دریافت کند...تنها زمانی این کمک داده خواهد شد که راه دیگری برای ثبات واحد پول مشترکمان نباشد.»

در پی بحران مالی یونان که عضوی از حوزه یورو است، ارزش واحد پول اروپایی با کاهش روبرو شده است و کارشناسان و سیاستمداران را درباره ثبات این واحد پولی با نگرانی مواجه کرده است.

پیش از اظهارات وزیر خارجه آلمان، وزیر اقتصاد این کشور نیز گفته بود که آلمان هنوز درباره دادن کمک مالی به یونان تصمیم نگرفته است.

وولفانگ شوبیله، وزیر اقتصاد آلمان، در مصاحبه با هفته نامه بیلد ام زونتاگ تصریح کرد که نه آلمان و نه اتحادیه اروپا درباره کمک مالی به یونان تصمیم نگرفته‌اند.

این وزیر دولت آلمان تاکید کرد که این تصمیم به سیاست‌های مالی یونان برای سال‌های آینده بستگی دارد.

قانونگذاران آلمانی به دلیل محبوبیت نداشتن کمک مالی به یونان در میان رای‌دهندگان آلمانی، در تلاشند این تصمیم را تا انتخابات ماه آینده ایالت نورث راین وستفالیا، به تعویق بیندازند؛ ایالت نورف راین وستفالیا، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است.

در پاسخ به اظهارات وزیر اقتصاد آلمان، یک سخنگوی دولت یونان ضمن تاکید بر تلاش این کشور برای حل بحران پیش آمده، خواستار آن شد که دیگر طرف‌های اروپایی نیز به تعهدهای خود پایبند باشند.

در همین حال وزیر اقتصاد یونان روز یکشنبه ابراز اطمینان کرد که دولت‌‌های اروپایی و صندوق بین‌المللی پول، به زودی به این کشور کمک مالی خواهند کرد.

دولت یونان با درماه مه امسال با بدهی ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری روبرو است؛ دولت یونان امیدوار است ۴۰ میلیارد دلار از اتحادیه اروپا و ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق بین‌المللی پول کمک بگیرد.
XS
SM
MD
LG