لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

هند کاردار ایران را در اعتراض به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای احضار کرد


در واکنش به پیام آیت‌الله خامنه‌ای، که به مناسبت ایام حج صادر شده بود، هند روز جمعه با احضار کاردار ایران، اعلام کرد اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دخالت در امور داخلی این کشور است.

به گزارش روزنامه هندو، وزارت خارجه هندوستان با احضار رضا علایی، کاردار ایران، ضمن ابراز «ناخرسندی عمیق» خود از اظهارات آیت‌ الله خامنه‌ای، این گفته‌ها را «دخالت در تمامیت ارضی و حاکمیت» این کشور دانسته است.

آیت‌الله خامنه‌ای در پیام حج امسال خود گفته بود: «هیچ معروفی برتر از نجات ملت‌ها از چنگال قدرت اهریمنی استکبار، و هیچ منکری زشت‌تر از وابستگی و خدمت به مستکبران نیست. امروز کمک به ملت فلسطین و محاصره شوندگان غزه، همدردی و همراهی با ملت‌های افغانستان و پاکستان و عراق و کشمیر، مجاهدت و مقاومت در برابر تعدّی آمریکا و رژیم صهیونیستی، پاسداری از اتحاد مسلمانان ... وظائف بزرگی است که متوجه خواص امت است.»

به گزارش رسانه‌های هندی، یشوانت سینها، یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه هند روز جمعه کار ایران را به دفترخود فراخوانده و شخصا مراتب اعتراض دهلی‌نو را به اطلاع رضا علایی رسانده است.

از سوی دیگر در حالی که هند به طور معمول به قطعنامه‌هایی که در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تنظیم می‌شود رای منفی می‌دهد، روز پنجشنبه این کشور به قطعنامه‌ای که علیه ایران در سازمان ملل تظیم شده بود، رای ممتنع داد.

کميته حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه با ۸۰ رای موافق، در برابر ۴۴ رای مخالف و ۵۷ رای ممتنع، با تصویب قطعنامه‌ای نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

وزارت خارجه هند اعلام کرده است که دهلی‌نو در این مورد، «پس از بررسی‌های لازم» رای داده است.

روزنامه هندو همچنین نوشته است که از ماه ژوییه امسال، ایران سه بار به کشمیر اشاره کرده و آن را به وضعیت مسلمانان افغانستان و غزه ربط داده است.

هند و پاکستان، هر دو، کشمیر را جزیی از خاک خود می‌دانند و این منطقه، محل نزاع طولانی دو کشور بوده است.

هم‌اکنون بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی از آن قلمرو پاکستان قرار دارد.
XS
SM
MD
LG