لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

«از طرح ایران درباره ممنوعیت حمله به نیروگاه‌های اتمی استقبال نشد»


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد طرح ایران برای ممنوعیت حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده ، با استقبال مواجه نشده است.

رویترز می‌افزاید ایران پیشنهاد داده است هرگونه حمله به نیروگاه هسته‌ای در حال کار یا در حال ساخت، نقض قوانین بین‌المللی به شمار آید.

در طرح پیشنهادی ایران همچنین آمده است به کشورهایی که نیروگاه‌های اتمی‌شان هدف حمله قرار گرفته و آلوده به مواد رادیواکتیو شده‌اند دیگر دولت‌ها یاری رسانند.

به موجب این طرح تهران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است ترتیباتی اتخاذ کند تا این‌گونه حمله‌ها یا حتی تهدید‌ها به طور قانونی در سطح جهانی‌ ممنوع اعلام شود.

برپایه گزارش رویترز طبق برنامه قرار بود تهران طرح خود را هفته آینده به مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کند؛ این مجمع ۱۵۰ عضو دارد.

با این حال رویترز به نقل از یک دیپلمات بلندپایه حاضر در آژانس گزارش داده است از آنجا که این طرح در میان کشورهای جنبش عدم تعهد با استقبال مواجه نشده، ایران احتمالاً از ارائه طرح خود به مجمع عمومی آژانس صرف نظر کند. ۱۱۸ کشور از اعضای آژانس، عضو جنبش عدم تعهد هستند.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌افزاید در میان کشورهای جنبش عدم تعهد شیلی و سنگاپور مانع رسیدن به اجماع درباره طرح پیشنهادی ایران شدند.

شیلی و سنگاپور گفته‌اند که هر گونه ممنوعیت درباره حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای باید تنها در مورد آن دسته از تأسیساتی باشد که ماهیت صلح‌آمیز دارند.

رویترز در ادامه قید می‌کند کشورهای غربی و اسرائیل طرح پیشنهادی ایران را به منزله اقدامی برای منحرف کردن نگاه‌ها از برنامه‌ هسته‌ای خود تلقی می‌کنند.

اسرائیل که در صف مقدم مخالفان برنامه هسته‌ای ایران است، اقدام نظامی علیه تأسیسات اتمی ایران را منتفی ندانسته است. کشورهای غربی نیز ایران را متهم می‌کنند که ایران در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید الکتریسیته می‌داند.

‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آن که اعلام کرد نمی‌تواند در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به قطعیت برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کرد.

این شورا تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده است و از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد
قرار است طبق اعلام کشورهای ۱+۵ هفته آینده با تهران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش به گفت‌وگو بنشینند.
XS
SM
MD
LG