لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

نشست سه‌جانبه ایران، افغانستان و پاکستان در تهران برگزار می‌شود


حامد کرزی (راست) و آصف علی زرداری (چپ). عکس تزئینی است.
حامد کرزی (راست) و آصف علی زرداری (چپ). عکس تزئینی است.
سفیر ایران در کابل اعلام کرد که روز یکشنبه کنفرانس سه جانبه ایران، افغانستان و پاکستان با حضور روسای جمهوری سه کشور در تهران برگزار می‌شود.

فدا حسین مالکی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، با اعلام این خبر گفت: «این دومین نشست سه‌جانبه محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزی و آصف علی زرداری است که در ظرف کمتر از دو ماه برگزار می‌شود و بیانگر اهمیت این موضوع است.»

به گفته سفیر ایران در افغانستان نبرد در دره سوات ميان ارتش پاكستان و شورشيان طالبان و نيز اوضاع کنونی افغانستان، بر اهمیت نشست تهران خواهد افزود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که منابع دیپلماتیک در افغانستان و پاکستان تایید کرده‌اند که روسای جمهوری این دو کشور در نشست تهران شرکت می‌کنند.

این نشست قرار بود روز سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت برابر با نوزدهم ماه مه برگزار شود اما منابع پاکستانی اعلام کردند که به دلیل فشردگی کار آصف علی زرداری این نشست به تعویق می‌افتد.

از سوی دیگر، ماشاالله شاکری، سفیر ایران در پاکستان، نیز ضمن اعلام خبر سفر رئیس‌‌جمهوری پاکستان به تهران، هدف از برگزاری این نشست را «ارائه راهكارهایی برای حل بحران افغانستان و کمک به امنیت و توسعه این كشور» بیان داشت و گفت که آصف علی زرداری در سفر خود به تهران افزون بر محمود احمدی‌نژاد با دیگر مقام‌های ایرانی نیز دیدار و گفت‌و گو خواهد داشت.

اظهارات سفیر ایران در پاکستان درباره سفر آصف علی زرداری از سوی وزارت خارجه این کشور تایید شده است.

به گفته سفیر ایران در پاكستان برگزاری این نشست سه جانبه در حاشیه اجلاس اكو به پیشنهاد ایران در اسفند سال گذشته، صورت می‌گیرد كه تاكنون اجلاس معاونان و وزیران امور خارجه سه كشور در اسلام آباد و كابل برگزار شده است.

سفیر ایران در پاكستان همچنین از سفر عاصم حسین ، مشاور نخست وزیر پاكستان در امور نفت و گاز، در چند روز آیبنده به تهران خبر داد تا درباره انتقال گاز ایران به پاكستان با طرف ایرانی گفت‌وگو کند.

محمد یحیی معروفی، سفیر افغانستان در تهران نیز سفر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری این کشور به ایران را در روز ۲۴ ماه مه را به تایید رسانده است.

روسای جمهوری ایران، افغانستان و پاکستان کمتر سه ماه پیش در تهران و در نشست پا یکدیگر دیدار داشتند.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سیاست تازه‌ای که در مورد افغانستان در پیش گرفته است خواستار مشارکت ایران در برقراری ثبات در افغانستان شده است.

ایران به تازگی در کنفرانس افغانستان در لاهه که به ابتکار واشینگتن برگزار شد شرکت کرد و چندی پیش نیز در کنفرانس پاکستان در ژاپن وعده کمک چندین میلیون دلاری به پاکستان داد. در این اجلاس ریچارد هالبروک، نماینده باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان سخنان و مواضع منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران را تحسین کرد.
XS
SM
MD
LG