لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۸

استقبال صداوسيما از حضور «روشنفکران غيرمنتقد» در برنامه‌های زنده


 عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما
عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما
شبکه سوم صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران، پس از پايان ديدار ايران و برزيل، ميزبان يک گفت‌وگو بين مدعوين برنامه بود. اتفاقی که همواره پس از پخش رقابت‌های فوتبال رخ می‌دهد.

مهمانان برنامه حميدرضا صدر منتقد سينما و فوتبال نويس مطبوعات به اتفاق علی جوادی گزارشگر فوتبال و سردبير روزنامه خبر ورزشی بودند.

با ورود عزت الله ضرغامی به سازمان صداوسيما، با توجه به سابقه ايشان در معاونت سينمايی وزارت ارشاد، برخی چهره‌های سينمايی با عناوين مجری يا کارشناس ثابت، بر صفحه تلويزيون ظاهر شدند.

فريدون جيرانی کارگردان سينما، محمد صالح علا بازيگر، جهانگير کوثری فارغ التحصيل و تهيه کننده سينما، حميدرضا صدر منتقد سينما و برخی ديگر از بازيگران و کارگردانان سينما از جمله افرادی بودند که جايگاه ثابتی در صداوسيما پيدا کردند.

آقای صدر طی سال‌های گذشته برای تفسير ليگ‌های اروپايی، جام ملت‌های اروپا و جام جهانی به برنامه‌های مختلف صداوسيما دعوت شده است و با بيانی متفاوت، نظر علاقمندان فوتبال را جلب کرده است.

محتوای اظهارات کارشناسان ورزش صداوسيما درباره بازيکنان، مسئولين و تيم‌های خارجی، حساسيتی برای صداوسيما ندارد. حتی اگر شديداللحن و چه بسا کذب محض باشد.

اگر از بحث بی‌پايان «روشنفکر کيست» بگذريم و روی تعابير عام توافق کنيم، حضور حميدرضا صدر و ساير روشنفکران بر صفحه تلويزيون، چشم پوشی صداوسيما از برخی خط قرمزهای خود ساخته‌اش بود که اجرای آن برای کارشناسان روتين، الزامی است.

مثل نپوشيدن کتانی، منع شلوار جين، تا کردن آستين پيراهن تا نزديکی‌های آرنج و نکاتی از اين دست که در خصوص آقای صدر، ناديده گرفته شد.

اخيراً اما از حميدرضا صدر برای رقابت‌های تيم ملی ايران نيز استفاده می‌شود. مسئوليتی که پيش از اين، کارشناسانی مثل مجيد جلالی، جلال چراغپور و امير حاج رضايی بر عهده داشتند و انتقادات فنی‌شان را نيز همواره مطرح می‌کردند.

به هر ترتيب پايان بازی ايران و برزيل، فرصتی بود برای منتقدی که خواسته يا ناخواسته، نماينده ميليون‌ها ايرانی بود که غير از حضور در مسابقه اس ام اس، سهم ديگری در رسانه ملی ندارند و صدای آن ها دائماً نشنيده گرفته شده يا به کلی انکار می‌شود.

وقتی بحث درباره جای خالی حضور ستاره‌ها در ترکيب ملی مطرح شد، بهترين فرصت بود تا اين سوال ساده مطرح شود که علی کريمی، بهترين بازيکن اردوی ايران در اتريش که با گل‌هايش مانع از شکست ايران مقابل واشاش مجارستان و ستاره سرخ بلگراد شده بود، چرا پس از آن اردو، بی سر و صدا از تيم ملی حذف شد؟

دست کم می‌شد اين پرسش را مطرح کرد که آيا ميلاد زنید‌پور و پژمان نوری، جای خالی کريمی را پر کرده‌اند؟

اما حميدرضا صدر قاطعانه از پايان دوران حضور ستاره‌ها در تيم ملی ايران ابراز خشنودی کرد. با اين توضيح مبهم که آن موقع، امثال علی دايی فقط می‌توانستند فوروارد بازی کنند اما الان، بازيکنان تيم ملی در چند پست به زمين می‌روند.

صدر سپس خواستار آن شد که ابراز احساسات مردم نسبت به فوتبال، کنترل شود. وی همچنين از اين که علی دايی گفته بود صد در صد به جام جهانی صعود می‌کنيم انتقاد کرد. زيرا به زعم او چون دايی مهندس است، بايد بداند که در دانش "متمتيک"، بايد احتمالات را در نظر گرفت.

در اين گفت‌وگو، اشاره‌ای به اين موضوع نشد که چرا با پايان بازی‌های تدارکاتی تيم ملی، قطبی هنوز مهاجمين خود را نشناخته است.

ميداودی، غلامی، انصاری فرد، اولادی و زنيدپور به تناوب در پيشانی خط حمله قرار می‌گيرند و اين در حالی است که افشين قطبی پس از بازی با کويت، همراه نداشتن مهاجمانی مثل هادی نوروزی و خلعتبری را دليل اين شکست عنوان کرده بود!

در مدت ۹۴ دقيقه مصاف ايران و برزيل، زيباترين پاس را کريم باقری صادر کرد و ميداودی را در آستانه فتح دروازه برزيل قرار داد. مردی که در آستانه ۳۸ سالگی، شب قبل از بازی به اردوی تيم پيوسته بود و يک جلسه هم با تيم ملی تمرين نکرده بود. باقری فقط آمده بود که خداحافظی کند. گلی که اگر به ثمر می‌رسيد، سرمربی تيم ملی نقشی در فرايند تاکتيکی آن نداشت.

اما کارشناس برنامه به جای طرح چنين موضوعاتی، تاکيد کرد که ليگ ايران نيز همين طوری پر نوسان است. او در تمام مدت، بی هيچ انتقادی از فدراسيون فوتبال و تيم ملی، به ذکر نکاتی درباره مسائل روحی روانی بازيکنان و حضور استنلی متيوز در مراسم خداحافظی حسن حبيبی بسنده کرد.

گسيل پر تعداد روسای هيات‌های فوتبال استان‌ها و مسئولين کميته‌های مختلف فدراسيون فوتبال به امارات که هزينه‌ای هنگفت به جا گذاشته است نيز از ديگر نکاتی بود که اشاره‌ای به آن نشد.

در طرف مقابل، علی جوادی حضور داشت. با ظاهر و پوششی کاملاً متفاوت نسبت به صدر. جوادی اما نکات فنی و انتقادی بسياری را به زبان آورد که شايد بسياری از مخاطبان برنامه توقع شنيدنش را از طرف مقابل بحث داشتند، نه از جانب او.

جوادی کارکرد نامطلوب خسرو حيدری در دفاع راست را مطرح کرد و به نقد بازی‌های رسانه‌ای افشين قطبی پرداخت.

جوادی پيش از آن نيز با تعبيری جالب گفت: «بازی ايران و برزيل، ناگهان مثل قارچ در صحنه فوتبال ايران سبز شد و هنوز هم بسياری از بيننده‌های ما نمی دانند ترتيب برگزاری اين بازی چگونه داده شد؟!»
...........................................................................................................................................................................

دیدگاه‌های نویسنده منعکس‌کننده نظر رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG