لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

نماینده آسیا در شورای امنیت؛ ایران یا ژاپن


وزیر خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس جنبش غیر متعهدها در تهران از کشورهای عضو خواسته بود که از عضويت ايران در شورای امنيت سازمان ملل پشتيبانی کنند.(منبع: UN)
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در کنفرانس جنبش غیر متعهدها در تهران از کشورهای عضو خواسته بود که از عضويت ايران در شورای امنيت سازمان ملل پشتيبانی کنند.(منبع: UN)

کشورهای آسيايی در سازمان ملل متحد باید روز جمعه یکی از دو کشور ايران و ژاپن را برای عضويت غير دايم در شورای امنیت این سازمان انتخاب کنند.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد، هفدهم اکتبر (۲۶ مهر ماه)، برای يک دوره دوساله، پنج کشور را جهت عضويت غير دايم شورای امنيت بر می گزيند.


پنج عضو غير دایم شورای امنیت از ميان مناطق گوناگون جهان انتخاب می شوند.


در این حال، ژاپن و ايران از ميان کشورهای آسيايی، برای تصاحب يک کرسی رقابت دارند و اتريش، ايسلند و ترکيه نيز از ميان کشورهای اروپايی برای به دست گرفتن دو کرسی رقابت می کنند.


اوگاندا و مکزيک، به نمايندگی از سوی کشورهای آفريقايی و آمريکای لاتين به شورای امنيت دو کرسی را به دست خواهند آورد که ديگر کشورهای اين مناطق با آن موافقت کرده اند.


ژانگ يسوئی، سفير چين در سازمان ملل متحد، که کشورش هم اکنون رياست دوره ای شورای امنيت را بر عهده دارد، روز جمعه از کشورهای آسيايی خواست که از ايجاد رقابت ميان ايران و ژاپن برای نمايندگی اين قاره پرهيز کنند.


این دو کشور برای عضويت غير دائم در شورای امنيت سازمان ملل متحد در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ ميلادی، تلاش می کنند.



ایران و ژاپن برای عضويت غير دائم در شورای امنيت سازمان ملل متحد در دوره ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ ميلادی، تلاش می کنند.

ژانگ يسوئی تنها يک هفته پس از آنکه از سوی دولت چين به نمايندگی اين کشور در سازمان ملل متحد منصوب شد، رياست دوره ای شورای امنيت این سازمان را بر عهده گرفت.


او پيش از اين معاون وزير امور خارجه چين بود.


ژانگ يسوئی روز جمعه در نخستین سخنرانی خود به عنوان رييس شورای امنيت سازمان ملل متحد با اشاره به رقابت ايران و ژاپن گفت: « گروه های منطقه ای در وهله نخست باید در میان خود به توافق برسند. اگر گروه منطقه ای آسيا بتواند به توافقی دست يابد... ما از آن پشتيبانی می کنيم.»


چين به همراه روسيه، ايالات متحده، بريتانيا و فرانسه پنج عضو دايم شورای امنيت هستند که از حق وتو برخورداند.


ایران در شورای امنیت


با اینکه شورای امنیت تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده ، تهران هم اکنون خواستار عضويت در اين شورا است.


در این قطعنامه ها از ایران خواسته شده است که فعالیت هسته ای خود را به حال تعلیق در آورد، اما تهران با این موضوع مخالفت می کند.


صدور اين قطعنامه ها انتقاد شديد مقام های ایران از شورای امنيت را به همراه داشت که آن را «متهم به تاثير پذيری از ابرقدرت ها و به خصوص آمريکا کردند.»


در این خصوص، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، سال گذشته در مراسم پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷ در تهران با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه علیه فعایت های هسته ای ایران گفت: آنها در موضوع هسته ای ناکارآمدی شورای امنيت را نشان دادند و داعيه داران هدايت اين شورا بر اساس اطلاعات غلط، تصميماتی غلط گرفته و به شورا تحميل کردند.


با همه اینها، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، مرداد ماه امسال در کنفرانس جنبش غیر متعهدها در تهران از کشورهای عضو خواست که از عضويت ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد پشتيبانی کنند.


ايران پيش از اين در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ ميلادی در شورای امنيت به عنوان عضو غير دايم حضور داشته است.


برپايه ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، مصوبات شورای امنيت نيازمند رای مثبت نه عضو است. البته پنج عضو دائم شورا که دارای حق وتو هستند، می توانند تصميم های آن را وتو کنند.


XS
SM
MD
LG