لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

سریلانکا از ایران خواست چای بیشتری بخرد


سریلانکا از ایران و دیگر «کشورهای دوست» خواست که برای کمک به عبور این کشور از بحران اقتصادی، چای بیشتری از این کشورخریداری کنند.


بنا بر اعلام مقام‌های سریلانکایی، روهیتا بوگولاگاما، نخست وزیر و شماری دیگر از اعضای شورای چای سریلانکا، روز جمعه، در دیدار با نمایندگان کشورهای عمده واردکننده چای، خواسته‌اند که به دلیل کاهش بهای چای در بازارهای جهانی از این کشور بیشتر خرید کنند.


برپایه آماری که مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی ایران، ارائه داده است هم‌اکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار تن چای داخلی از سال‌های گذشته در انبارها مانده است که بخشی از آنها قابل مصرف نیست.

وزارت امورخارجه سریلانکا روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «سریلانکا درپی جلب حمایت (آن دسته) از کشورهای دوست است که از خریداران عمده چای سیلان هستند تا همچنان در بازار چای فعال بمانند.»


وزارت امورخارجه سریلانکا در بیانیه خود آورده است در نشستی که با خریداران چای این کشور برگزار شده است، سفرا و نمایندگان ایران، مصر، روسیه، عربستان سعودی، عراق، کویت، قطر و تشکیلات خودگردان فلسطین حضور داشتند.


بازار چای ایران با وجود تولیدات داخلی تا «۹۰درصد» در قبضه چای وارداتی است.


جزیره ۲۱ میلیونی سریلانکا که در جنوب آسیا واقع است پس از پارچه و پوشاک بیشترین درآمد را از صادرات چای دارد.


در حالی که در ماه اوت بهای هر کیلوگرم چای سیلان به چهار دلار و ۲۶ سنت رسیده بود، دو ماه پس آن در ماه اکتبر، بهای این محصول به کیلویی دو دلار و ۱۹ سنت سقوط کرد.


روسیه و جمهوری‌‌های شوروی سابق از مشتریان عمده چای سیلان هستند و نزدیک به ۲۰ درصد از صادرات سریلانکا به سوی این کشورها روانه می‌شود.


پس از این کشورها، خاورمیانه و شمال آفریقا از دیگر واردکنندگان عمده چای سریلانکا هستند.



واردات چای خارجی و از بین رفتن چای ایرانی


به گفته وزیر بازرگانی ایران سالانه ۳۰ هزار تن چای تولید می‌کند که به دلیل «کیفیت پایین» این محصول با اقبال مصرف‌کنندگان مواجه نمی شود و قابل رقابت با محصول وارداتی نیست.


برپایه آماری که مسعود میرکاظمی، وزیر بازرگانی ایران، ارائه داده است هم‌اکنون نزدیک به ۱۳۰ هزار تن چای داخلی از سال‌های گذشته در انبارها مانده است که بخشی از آنها قابل مصرف نیست.


مقا‌م‌ها و مسئولان ایرانی می‌گویند بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از چای مصرفی کشور از راه واردات تامین می‌شود.


با این حال به گفته ايرج هوسمی، رییس اتحادیه چایکاران شمال، مشخص نیست که از این مقدار چای وارداتی، تا چه اندازه به واردات قاچاق و بدون مجوز اختصاص دارد.


با اینکه مصرف‌کنندگان ایرانی با واردات چای خارجی، قدرت انتخاب بیشتری پیدا می‌کنند اما این کشاورزان ایرانی هستند که بیشترین ضربه را از رکود بازار چای داخلی متحمل شده‌اند.


XS
SM
MD
LG