لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

جنتی: کارکنان سفارت بریتانیا قطعاً محاکمه خواهند شد


احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای نگهبان، روز جمعه بریتانیا را متهم کرد که در رویدادهای پس از انتخابات ایران نقش داشته است و اعلام کرد که کارکنان بازداشت‌شده این سفارت «قطعاً محاکمه» می‌شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با متهم کردن کشورهای غربی به دخالت در امور داخلی ایران گفت: «اینها پیش از انتخابات، انقلاب مخملی را طراحی كرده بودند و حتی در سایتی كه در وزارت خارجه انگلستان كشف شد از اسفند ماه اعلام كرده بودند كه در انتخابات ایران ممكن است اغتشاشاتی شود و ما باید به تبعه‌های خود اعلام كنیم كه مراقب باشند. این پیش‌بینی‌ها یعنی چه؟ بعد هم افرادی در سفارت‌خانه انگلیس كه در اغتشاشات دست داشتند دستگیر شدند و قطعاً محاكمه خواهند شد.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شماری دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای غربی را متهم می‌کنند که در اعتراض‌های اخیر ایران نقش دارند.

در این میان روابط ایران و بریتانیا در بحبوبه رویدادهای اخیر هرچه بیشتر تیره شد و پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران دولت بریتانیا را «خبیث» خواند لندن سفیر ایران را احضار کرد.

تهران و لندن پس از آن به صورت متقابل دو دیپلمات یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند.

تنش میان دو کشور هفته جاری و ‌با دستگیری ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اوج خود رسید به طوری که با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد.

بیشتر این شمار کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا، تاکنون آزاد شده‌اند اما اتحادیه اروپا به ایران هشدار داده است که اگر همه کارکنان سفارت بریتانیا آزاد نشوند، پاسخی گروهی به ایران خواهد داد.

«بر اساس مصلحت اعترافات منتشر می‌شود»

احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران همچنین گفت که اعتراف بازداشت‌شدگان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تا جایی که مصلحت اقتضا کند منتشر خواهد شد.

دبیر شورای نگهبان با اشاره اعتراض‌ها به نتایج انتخابات که وی آن را «آشوب» خواند گفت: «عده‌ای هم دستگیر شدند و اعترافات این‌ها هم دارد گرفته می‌شود و هرچقدر از آن كه به مصلحت باشد به مردم گفته خواهد شد. یك عده از قبل نشسته بودند كه ببینند انتخابات به نفع هر كس كه تمام شد شلوغ كنند و به بهانه انتخابات به خیابان‌ها بریزند.»

تاکنون صدها نفر از فعالان سیاسی و مردمی که نتایج اعلام شده در انتخابات را غیرقابل می‌دانستند در روزهای پس از ۲۲ خرداد دستگیر شدند.

از این میان معدودی از چهره‌های سیاسی و شهروندان در مصاحبه با خبرگزاری‌ها یا در جلوی دوربین سیمای جمهوری اسلامی مطالبی را علیه خود عنوان کرده‌اند.

این اعتراف‌ها که در سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی سابقه داشته،‌ با اعتراض‌ سازمان‌های حقوق بشری روبرو شده است؛ با این حال شماری از این زندانی‌های پس از آزادی در مصاحبه‌های دیگری اعلام کرده‌اند که تحت فشار یا شنکجه وادار شده‌اند علیه خود سخن بگویند.

تأکید مجدد بر «سلامت انتخابات»

امام جمعه موقت تهران،‌ همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری را یک «انتخابات سالم» خواند که به گفته وی «هيچ اشکالی نداشت» و معترضان به نتایج آن رانیز عده‌ای «آشوبگر» دانست که به دنبال «انقلاب مخملی» بوده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی تاکنون نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری را نپذیرفته و مدعی تقلب میلیونی در آرا هستند. این دو همچنین بر «غیر مشروع» بودن دولت برآمده از این انتخابات تأکید کرده‌اند.

احمد جنتی در حالی از سلامت انتخابات می‌گوید که خود از سوی اصلاح‌طلبان متهم است که در انتخابات از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرده است؛ سخنرانی وی در جمع ناظران انتخاباتی در پیش از انتخابات یک نمونه از شواهدی است که اصلاح‌طلبان در جهت‌داری وی ذکر کرده‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز از اینکه برخی از اعضای شورای نگهبان در انتخابات اخیر از یک کاندیدای خاص «حمایت» کرده بودند، ابراز تأسف کرده است.

قدردانی از بسیج، نیروهای نظامی و انتظامی

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان همچنین در خطبه‌های نماز جمعه از نقش رهبر جمهوری اسلامی، نیروهای بسیج، نظامی و انتظامی و صدا و سیما در انتخابات و روزهای پس از آن تشكر کرد.

پس از نتایج انتخابات که به اعتراض‌های گسترده در شهرهای ایران و بویژه در تهران انجامید، تظاهرات‌کندگان با سرکوب نیروهای شبه‌نظامی و انتظامی مواجه شدند که با واکنش‌های جهانی روبرو شد.

در این میان دست‌کم ۲۰ نفر بنا به آمار رسمی به دست بسیج یا نیروهای انتظامی کشته شده‌اند. با این حال آمارهای تأیید نشده رقمی بالای صدنفر را نشان می‌دهد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از انتخابات هرگونه تقلب در انتخابات را منتفی دانسته بود و به رهبران سیاسی مخالف نتایج انتخابات صریحا هشدار داد که مسئول هرگونه خونریزی خودشان هستند.

صدای و سیما و مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین برخی از تصاویر پخش شده در سطح جهان مانند صحنه به قتل رسیدن ندا صالحی آقا سلطان را «ساختگی» یا «از پیش برنامه‌ریزی شده» عنوان می‌کنند.
XS
SM
MD
LG