لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۳

کاتوزیان فرمانده نیروی انتظامی را مسئول قتل‌های کهریزک دانست


اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی
حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران و عضو کمیته حقیقت‌یاب رویدادهای پس از انتخابات، شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، را مسئول قتل‌های صورت گرفته در بازداشتگاه کهریزک معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری های مهر و ایلنا، حمیدرضا کاتوزیان در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانیه اخیر نیروی انتظامی مبنی بر عزل و بازداشت شماری از مسئولان بازداشتگاه کهریزک گفت: «فرمانده نیروی انتظامی به طور مستقیم مسئول وقایع کهریزک است.»

حمیدرضا کاتوزیان، ضمن ناکافی دانستن توضیحات فرمانده نیروی انتظامی به مجلس تصریح کرد: «در بازداشتگاه کهریزک قتل‌هایی صورت گرفته که در نتیجه ضرب و شتم‌ها رخ داده است و منجر به از بین رفتن جوانان این کشور شده است.»

این نماینده مجلس در حالی از وقوع قتل در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه سخن می‌گوید که اسماعیل احمدی‌مقدم هم در همین روز در گفت‌وگو با خبرنگاران مرگ زندانیان در کهریزک را تایید کرده اما آن را ناشی از شیوع بیماری دانسته است.

حمیدرضا کاتوزیان که از نمایندگان طیف اصولگراست در ادامه به خبرنگاران گفت: «این وقایع باید صرف نظر از گرایش‌های سیاسی افراد بررسی شود.»

این نماینده مجلس با اشاره به بیانیه اخیر نیروی انتظامی درباره بازداشتگاه کهریزک گفت: «اینکه می‌گویند ما اطلاعی از این مسائل نداشته‌ایم درست نیست. براساس بررسی‌های ما گزارش‌های روزانه‌ای به این مسئولان داده می‌شده است از این رو رفتارهای خودسرانه در بازداشتگاه‌ها را خیلی بعید می‌دانم.»

این عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه تاکنون پاسخ مشخصی به سوالات نمایندگان نداده‌اند، برخورد با «دو نفر مامور جزء» را کافی ندانست و گفت: «پدر آقای روح‌الامینی خواستار قصاص شده‌اند چون جنایتی صورت گرفته که منجر به مرگ شده است. با جانی باید مطابق قوانین جزایی و کیفری عمل شود. تشر زدن به دو نفر، نه فرزندان کسی را زنده می‌کند و نه توهین‌هایی که به نظام زده شده را پاک می‌کند.»

علی مطهری: بیانیه نیروی انتظامی کفایت نمی‌کند

در همین حال علی مطهری یک نماینده اصولگرای دیگر مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیانیه نیروی انتظامی درباره بازداشتگاه کهریزک، گفت: «اين بيانيه، تنها كفايت نمی‌كند و افراد خاطی بايد با اسم و رسم، نام خانوادگی و حتی عكس از صداوسيما و روزنامه‌ها معرفی و محاكمه شوند.»

علی مطهری همچنین به موارد مرگ دیگر زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «بايد مجازات اين خاطيان تعيين شود و بعد هم ترتيبی اتخاذ شود كه مردم مطمئن شوند مجازات اين افراد انجام می‌شود نه اينكه مثل حوادثی مثل زهرا كاظمی و زهرا بنی‌يعقوب معلوم نشود كه آيا افراد خاطی مجازات شدند يا نشدند؟ بنابراين اين مسئله بايد كاملا شفاف باشد.»


فرمانده نیروی انتظامی: مرگ چند نفر در کهریزک ناشی از بیماری بوده است

در همین حال اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی نیز روز یکشنبه اذعان کرد که شماری از دستگیرشدگان انتخاباتی در بازداشتگاه کهریزک جان خود ار از دست داده‌اند.

فرمانده نیروی انظامی همچنین با تکرار موضع اعلام شده در بیانیه نیروی انتظامی مبنی بر نقش نداشتن مسئولان ارشد این نیرو در وقایع این بازداشتگاه، اعلام کرد که مسئول حفاظتی به همراه مسئول اردوگاه بازداشت و از کار برکنار شدند.

اسماعیل احمدی مقدم گفت: «مسئولان ارشد ناجا نقشی در مشکلات ایجاد شده در این بازداشتگاه نداشتند و یک مسئول حفاظتی و نظارتی که باید تخلفات را گزارش می‌کرد، به همراه مسئول اردوگاه برکنار و بازداشت شده است.»

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه «قصد ندارم از زیر بار مسئولیتی که دارم شانه خالی کنم»، گفت: «اما از همان ابتدا تاکید کردم که دانشجویان نباید به این بازداشتگاه رفته و افرادی که به این بازداشتگاه می‌روند، نباید در کنار اراذل و اوباش نگهداری شوند. اما در عین حال افرادی که به این بازداشتگاه فرستاده شدند، با احکام دادسرا به این محل اعزام شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل کمبود جا نتوانسته بودند آنها را در محل‌های دیگری نگهداری کنند که به نظر بنده این کار به هیچ عنوان صحیح نبوده است.»

فرمانده نیروی انتظامی افزود: «در این پرونده سه ماموری که به صورت خودسرانه نسبت به تنبیه بدنی شدید تعدادی از بازداشت شدگان اقدام کرده بودند، بازداشت شده و افرادی که توسط این ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، می‌توانند شکایت کنند.»

اسماعیل احمدی مقدم با این حال مرگ چند نفر در بازداشتگاه کهریزک را ناشی از ضرب و شتم ندانست و تنها آن را به شرایط زیستی و شیوع بیماری در بازداشتگاه مربوط دانست.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: «این که منشا بیماری و ویروس منتشر شده، از خود محل بوده و یا آن که از خارج از آنجا منتقل شده، هم اکنون توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است.»

مواضع فرمانده نیروی انتظامی در مورد علت مرگ زندانیان در حالی بیان می‌شود که در بارزترین مورد، حسین علائی رئیس سابق ستاد مشترک سپاه با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور ارشد محسن رضایی و رئیس انستيتو پاستور ايران زیر شکنجه جان باخته است. در این نامه به نقل از پدر محسن روح‌الامینی تصریح شده است که دهان این زندانی خرد شده بود.

مرگ امیر جوادی‌فر یکی دیگر از موارد مطرح شده است که به گفته یک شاهد عینی بر جسد زندانی، «آثار شکنجه‌های جسمی، از جمله کشیده شدن ناخن‌های پا، شکستگی دندان، و ضرب دیدگی‌های شدید»، دیده شده است. همچنین عکسی پس از دستگیری امیر جوادی ‌فر در بیمارستان منتشر شد که نشان می‌دهد وی از ناحیه گردن دچار مشکل شده است.

نیروی انتظامی که ضابط قوه قضائیه است، همچنین در بیانیه اخیر خود درباره بازداشتگاه کهریزک تصریح کرده است که تنها در «اندک» مواردی نقض قانون شده است.

نیروی انتظامی در این بیانیه، همانند آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و‌ احمد جنتی، دبیر شواری نگهبان، هشدار داده است که «تمام مسئولیت پیامدهای تحریک‌ها و بی‌قانونی‌های صورت گرفته» به عهده «تحریک‌کنندگان و اغتشاشگران» است.
XS
SM
MD
LG