لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

لاریجانی: معادله سوخت در برابر سوخت توجیه عقلی ندارد


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با متهم کردن کشورهای غربی به نوعی «فریبکاری»، گفت که «معادله دادن سوخت، در قبال دریافت سوخت از ایران، هیچ توجیه قانونی و عقلی ندارد».

پس از نشست وین که هفته گذشته برگزار شد، محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران با روسیه، فرانسه و آمریکا بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق رسیده است.

بر پایه این فرمول پیشنهادی، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی، به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن، مقدار کمتری اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران تا روز جمعه مهلت داده بود که پاسخ رسمی خود را به این پیشنهاد اعلام کند که اما تهران، یک هفته دیگر برای پاسخ قطعی به این پیشنهاد زمان خواست.

اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با انتقاد از این پیشنهاد به مذاکره‌کنندگان ایرانی هشدار داده است، که اگر ایران اورانیوم غنی‌شده خود را تحویل دهد، تضمین چندانی برای دریافت سوخت وجود ندارد.

علی لاریجانی که خود پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، مذاکره‌کننده ارشد در پرونده هسته‌ای بوده، در این باره گفت: «من احساس می‌کنم ... که غربی‌ها اصرار دارند به سمت نوعی فریبکاری بروند و یا به نوعی مواردی را به ما تحمیل کنند. به این معنا که مطرح کردند ما زمانی سوخت ۲۰ درصد را به ایران می‌دهیم که شما مواد غنی‌شده خود را به ما بدهید، که ما هیچ ارتباطی بین این دو مسئله نمی‌بینیم.»

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «تضمین آنچنانی» برای دریافت سوخت وجود ندارد گفت: «اگر تضمینی وجود داشت طبق قوانین آژانس باید سوخت این نیروگاه را به ما بدهند، سؤال اینجاست که چرا نمی‌دهند؟ این قضیه معلوم می‌کند که هیچ تضمینی وجود ندارد، لذا ما باید نسبت به این قضیه بسیار هوشیار باشیم.»

علی لاریجانی همچنین احتمال داد که آمریکایی‌ها با برخی کشورهای «زد و بند» کرده باشند تا از این طریق مواد غنی‌شده را از ایران خارج کنند.

در همین حال علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز در مصاحبه‌ای اظهار داشت که بهتر است ایران اورانیوم ۳.۵ غنی‌شده خود را برای استفاده در نیروگاه‌های دیگرش ذخیره کند و سوخت رآکتور تهران را نیز از کشورهای خارجی تأمین کند.

پیشتر محمدرضا باهنر ، نائب رئیس مجلس، نیز با پیشنهاد وین مخالفت کرده بود. آقای باهنر روز پنجشنبه با اشاره به این چنین توافقی «جزو پادمان آژانس نیست» اضافه کرده بود که نمايندگان جمهورى اسلامى در حال مذاكره هستند كه [در این باره] به نتيجه برسند.
XS
SM
MD
LG