لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

روسیه از پاسخ منفی ایران به پیشنهاد وین ابراز تاسف کرد


 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از جواب ظاهرا منفی ایران به پیشنهاد وین برای تبادل اورانیوم، ابراز تاسف کرد.

سرگئی لاوروف، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «ما متاسفیم که ایران، چنانکه پیداست، موافق فرمولی که برای تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در نظر گرفته شده، نیست.»

روز سه شنبه خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های دیپلماتیک اعلام کردند که ایران به طور رسمی مفاد اصلی پیشنهاد وین برای مبادله اورانیوم قرار شده را رد کرده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اقدامات دیگری لازم است تا هم به این موضوع و هم در سطحی گسترده‌تر، به مساله احیای گفت‌گوها برای حل و فصل همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شود.»

سرگئی لاوروف، همچنین تصریح کرد که شورای امنیت سازمان ملل احتمالا اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران را مد نظر قرار می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد هرگونه تصمیم‌گیری درباره برنامه هسته‌ای ایران، تامین‌کننده منافع نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای باشد و نه برنامه‌های دیگر.

برپایه پیشنهاد وین که تهران در آغاز با مفاد آن به طور اصولی موافقت کرده بود، ایران می‌بایست ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را طی یک محموله تا آخر سال ۲۰۰۸ به روسیه تحویل می‌داد و در برابر، مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تهران تحویل می‌گرفت.

هواداران پیشنهاد وین، معتقدند ایران با خروج ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود که معادل با ۷۵ درصد از کل موجودی اورانیوم غنی‌شده‌اش است، امکان ساخت بمب اتمی را در آینده نزدیک نخواهد داشت.

مقام‌های ایرانی پیش از این در اظهار نظرهای مختلف با خروج اورانیوم غنی شده از ایران مخالفت کرده‌اند.

از سوی دیگر ایالات متحده و کشورهای ارویایی اعلام کردند که بر ایران فشار خواهند آورد تا جزئیات برنامه هسته‌ای خود را روشن سازد.

روز پنجشنبه هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا،‌ بار دیگر اعلام کرد که تلاش اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه ایالات متحده همچنین تاکید کرد که جامعه جهانی دربرابر پافشاری ایران عقب‌نشینی نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG