لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

لاوروف: روسیه برای فروش سامانه‌ اس- ۳۰۰ نیازی به توصیه دیگران ندارد


وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه به اظهارات یک مقام آمریکایی درباره فروش موشک‌های اس- ۳۰۰ به ایران واکنش نشان داد و گفت مسکو نیازی به توصیه‌ کسی برای فروش این موشک‌ها ندارد.

روز سه‌شنبه گری سامور، مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا در امور سلا‌ح های کشتار جمعی، گفته بود که واشینگتن به روسیه اعلام کرده است در صورت تحویل سامانه موشکی اس- ۳۰۰ به ایران مناسبات آمریکا و روسیه دچار لطمه جدی خواهد شد.

مشاور بلندپایه باراک اوباما همچنین به خبرنگاران گفت که برای من جای بسی شگفتی خواهد بود که روسیه سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را به ایران تحویل دهد.

در واکنش به این گفته‌ها، سرگئی لاوروف که به همراه دمیتری مدودف رئیس جمهوری روسیه در ترکیه به سر می‌برد اظهار داشت که درباره فروش اس- ۳۰۰ مسکو نیازی «به هیچ‌گونه توصیه‌ای از آن سوی اقیانوس» ندارد.

وزیر خارجه روسیه در آنکارا به خبرنگاران گفت که این کشور اجازه نمی‌دهد که با فروش‌ سلاح‌هایش منطقه بی‌ثبات شود.

ایران برای تقویت سامانه‌های پدافندی خود طی یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که با روسیه امضا کرد موشک‌های تور-ام یک را از این کشور تحویل گرفت؛ با این حال روسیه تاکنون از تحویل سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کرده است.

نوع پیشرفته این سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

با اینکه روسیه برای تحویل ندادن این سامانه را به «دلایل فنی» مربوط اعلام کرده، اما بسیاری معتقدند که فشار آمریکا و اسرائیل مانع اجرایی شدن این قرارداد شده است.

سفر پنج روزه مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران، در سال ۱۳۸۷ به روسیه نیز نتوانست باعث تحویل این موشک‌ها به ایران شود.

ایران تا کنون مناسبات بسیار گسترده نظامی با روسیه داشته است؛ جنگنده‌های سوخو ۲۴ و سوخو ۲۵، میگ ۲۹، تانک‌های تی-۶۲، تی۵۴، تی- ۷۲، انواع موشک‌های زمین به زمین اسکاد، انواع جنگ‌افزارهای پدافندی و از جمله سامانه تور ام یک، زیردریایی‌های طارق و هواپیما‌های ترابری توپولوف از عمده اقلامی هستند که ایران پس از انقلاب از روسیه خریداری کرده است.

ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود نسبت به هرگونه حمله ایالات متحده یا اسرائیل به خاک خود هشدار داده است؛ اسرائیل و ایالات متحده نسبت به فروش احتمالی سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران در سال ۱۳۸۷ نیروی جدید پدافند هوایی را تشکیل داد که تا پیش از آن بخشی از از نیروی هوایی ارتش بود.
XS
SM
MD
LG