لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

اسرائیل: آمریکا با تحریم یکجانبه می‌تواند حکومت ایران را سرنگون کند


آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل،
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل،
آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، از ایالات متحده خواست تحریم‌هایی از نوع تحریم کوبا، علیه ایران به اجرا درآورد تا از این راه رژیم ایران سرنگون شود.

وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه در بیت‌المقدس به خبرنگاران گفت: «ما کمی برای سرعت تحولاتی که عرصه بین‌المللی وجود دارد، نگرانیم.»

آویگدور لیبرمن افزود: «به نظر من از این به بعد اسرائیل شاید بهتر باشد سیاست خود در مورد ایران را کمی تغییر بدهد و ما باید از ایالات متحده بخواهیم که (تحریمی با) مدل کوبایی اتخاذ کند... الان تنها ایالات متحده است که می‌تواند همه نوع کاری برای توقف برنامه (هسته‌ای ایران) انجام دهد.»

یک سال پس از انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹، آیزنهاور، رییس جمهوری وقت ایالات متحده، کوبا به رهبر فیدل کاسترو را هدف تحریم قرار داد به طوریکه تنها اجازه ارسال غذا و دارو از آمریکا به کوبا مجاز بود.

در سال ۱۹۶۲ جان اف کندی، این تحریم‌ها را گسترش داد و واردات هرگونه کالا از کوبا به آمریکا و صادرات دوباره کالاهای آمریکایی از دیگر کشورها به کوبا را نیز ممنوع کرد؛ دولت‌های دیگر ایالات متحده نیز هر کدام به نوعی این تحریم‌ها علیه کوبا را تمدید کرده‌اند.

روز سه‌شنبه آویگدور لیبرمن در دفاع از این ایده خود گفت: «مدل کوبایی بسیار ساده است. این مدل پیش از این کارایی خود را نشان داده است.»

وزیر خارجه اسرائیل افزود: «اگر ایالات متحده، چنین قانونی را از تصویب بگذراند و مدل کوبایی را در قبال ایران اجر کند و منتظر توافق و اجماع در چارچوب شورای امنیت نشود، این برای به زیر کشیدن و سرنگونی رژیم ایران کفایت خواهد کرد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی گزارش کرده است که وزیر خارجه اسرائیل، به ایالات متحده طرحی را ارائه کرده که علیه شرکت‌های خارجی که با ایران داد وستند می‌کنند اعمال محدودیت شود.

در واکنش به اظهرات روز سه‌ شنبه آویگدور لیبرمن، یک سخنگوی سفارت آمریکا در تل‌آویو اظهار داشت که ایالات متحده خود را متعهد می‌داند در همکاری با جامعه جهانی تحریم‌های موثری علیه ایران وضع کند تا ایران را به رعایت تعهدات بین‌المللی‌اش وادارد.

اسرائیل که باور بسیاری تنها قدرت اتمی در خاورمیانه است، ایران را دشمن وجودی خود تلقی می‌کند و همواره اعلام کرده است برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، همه گزینه‌ها را در در نظر دارد.

دشمنی ایران و اسرائیل با روی کار آمدن محمود احمدی‌ نژاد، رییس جمهوری ایران، هر چه بیشتر شده است و هر دو طرف مسابقه تسلیحاتی خود را تشدید کرده‌اند.

اسرائیل در تازه‌ترین اقدام خود، اعلام کرده است که هواپیماهای بزرگ بدون سرنشینی ساخته است که قادر است آسمان ایران را درنوردد.

ایران نیز به نوبه خود، در چند سال گذشته چندین مدل موشک آزمایش کرده است که می‌تواند خاک اسرائیل را مرود هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG