لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

بریتانیا با حزب‌الله لبنان تماس برقرار می‌کند


بیل رمل؛ معاون وزیر امور خارجه بریتانیا
بیل رمل؛ معاون وزیر امور خارجه بریتانیا
‌بریتانیا طی یک تغییر موضع اعلام کرد با نمایندگان سیاسی حزب‌الله لبنان برای گفت‌وگو تماس برقرار خواهد کرد.

بیل رمل، معاون وزارت خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه به نمایندگان مجلس عوام گفت، لندن برای تماس با شاخه سیاسی حزب‌الله که در پارلمان لبنان نیز نماینده دارد، مجوز صادر خواهد کرد.

بریتانیا در حالی سخن از تماس با حزب‌الله لبنان به میان می‌آورد که پیش از این برخی دیگر از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، با این گروه در تماس بوده‌اند. ایالات متحده با حزب‌الله لبنان تماس سیاسی ندارد و وزارت خارجه آمریکا این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

آقای رمل به خطاب به نمایندگان مجلس عوام گفت: «ما در مورد موضع عدم تماس با حزب‌الله بازنگری کرده‌ایم.»

معاون وزیر خارجه بریتانیا افزود: «در پرتو تحولات سیاسی مثبت اخیر در لبنان، از جمله تشکیل دولت وحدت ملی که در آن حزب‌الله مشارکت دارد، ما برخی تماس‌ها در سطح رسمی با شاخه سیاسی حزب‌الله و از جمله با نمایندگانش را مد نظر قرار می‌دهیم.»

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید سفیر این کشور در بیروت ماه گذشته با نمایندگان پارلمان لبنان دیدار داشته است و از همه طرف‌‌ها خواسته است از که در مورد بحران غزه از خود خویشتنداری نشان دهند. در دیدار سفیر بریتانیا نمایندگان حزب‌الله لبنان نیز حضور داشته‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا در حالی از برقراری تماس با شاخه سیاسی حزب‌الله سخن می‌گوید که لندن در ماه ژوییه سال ۲۰۰۸ شاخه نظامی این گروه را در فهرست سازما‌ن‌های ممنوعه قرار داد.

گروه شیعی حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ و پس از اشغال جنوب لبنان از سوی اسرائیل اعلام موجودیت کرد. در تابستان سال ۲۰۰۶، ارتش اسرائیل پس از ربوده شدن چند سرباز سرباز اسرائیلی به دست نیروهای حزب‌الله، با این گروه وارد جنگ شد که به مدت ۳۳ روز ادامه یافت.

ایران و سوریه از هم‌پیمانان گروه حزب‌الله هستند و این گروه در پارلمان لبنان دارای چند نماینده و در دولت این کشور دارای یک وزیر است.
XS
SM
MD
LG