لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۴

«آزار فیزیکی شبنم مددزاده در زندان اوین»


 شبنم مددزاده
شبنم مددزاده
خبرنامه امیرکبیر طی گزارشی اعلام کرد شبنم مددزاده نایب دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم کرج در زندان اوین مورد «آزار و اذیت فیزیکی» قرار می‌گیرد.

برپایه این گزارش، در آخرین تماس تلفنی شبنم مددزاده، این زندانی از «انواع جدید آزارهای فیزیکی» به روش‌های مختلف خبر داده است.

خبرنامه امیرکبیر می‌افزاید: «مسئولین بند ۲۰۹ زندان اوین با سهمیه‌بندی زمان استفاده از سرویس بهداشتی وی را در شرایط وخیم جسمی قرار داده‌اند.»

در این گزارش تاکید شده است که شبنم مددزاده از ناراحتی گوارشی در رنج است و فشار‌های مضاعف فیزیکی بر وی نگران‌کننده است.

برپایه این گزارش با آنکه بیش از ۱۷۰ روز از بازداشت موقت این دانشجو می‌گذرد، مسئولان شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران همچنان از تعیین وقت دادرسی خودداری می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید «با آنکه هفته‌ها از بازجویی‌های دبیر شورای تهران دفتر تحکیم وحدت و عضو انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم می‌گذرد، اما مسئولین دادگاه بدون ارائه پاسخ و یا دلیل قانونی از صدور قرار وثیقه برای وی خودداری می‌کنند.»

پیش از این در اردیبهشت ماه بازپرس ویژه ۳ امنیت دادگاه انقلاب با صدور قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی موافقت کرده بود که با قاضی حداد مخالفت معاونت امنیت دادستان، روبرو شد.

در پی مخالفت قاضی حداد با قرار کفالت ، پرونده شبنم مددزاده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب فرستاده شده است و دادگاه وی که قرار بود در تاریخ ۲۲ تیرماه تشکیل شود، برگزار نشد.

شبنم مددزاده در روز یکم اسفندماه بازداشت شد؛ در همان روز برادر وی، فرزاد مددزاده، نیز که برای جهت پیگیری وضعیت خواهرش به نهادهای امنیتی مراجعه کرده بود، دستگیر شد.

علیرضا جمشیدی، سخنوی قوه قضاییه روز ۱۳ اسفند ماه در پاسخ به خبرنگاران اتهام شبنم مددزداه را ارتباط با سازمان مجاهدین خلق عنوان کرده بود که از سوی وکیل وی قویا رد شده است.

در حالی از وضعیت شبنم مددزاده در زندان اوین ابراز نگرانی شده است، که در روزهای اخیر اخبار شکنجه و مرگ زندانیان انتخاباتی حتی با واکنش نمایندگان اصولگرای مجلس نیز مواجه شده است.

در تازه‌ترین اعتراض‌ها، دو نماینده اصولگرا، حمیدرضا کاتوزیان و علی مطهری، نسبت به رفتار مسئولان مربوطه با زندانیان انتقاد کرده و خواستار محاکمه آنان شده‌اند.

حمید رضا کاتوزیان که خود عضو کمیته حقیقت‌یاب مجلس است، روز یکشنبه شخص اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروهای انتظامی، را مسئول «قتل‌های» بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد.

همزمان با این اخبار، قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اقدام به برگزاری دادگاه‌های دسته‌ جمعی کرده است. دادگاه‌هایی که متهمان آن مدت‌ها در سلول‌های انفرادی بوده و از دسترسی به وکیل نیز محرومند.

این افراد که بیشتر آنها چهره‌‌های اصلاح‌طلب و روزنامه‌گار هستند، متهمند که درصدد ایجاد «کودتای مخملی» بوده‌اند.

شرایط نامناسب در زندان‌های جمهوری اسلامی محدود به روزهای اخیر نیست. برای نمونه امید رضا میرصیافی، وبلاگ‌نویس، در پایان سال گذشته در زندان جان باخت و علت مرگ وی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. زهرا کاظمی عکاس ایرانی- کانادایی، و زهرا بنی‌یعقوب، فارغ التحصیل دانشکده علوم پزشکی تهران، نمونه‌های دیگری از اینگونه مرگ‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی هستند.
XS
SM
MD
LG