لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۰

کره شمالی شش موشک بالستیک پرتاب کرد


موشک‌های اسکاد بی (عکس تزئینی)
موشک‌های اسکاد بی (عکس تزئینی)
وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که روز شنبه پیونگ یانگ شش موشک بالستیک آزمایش کرده است؛ بر پایه گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی موشک‌های پرتاب شده از نوع اسکاد بوده است.

از هنگام آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ۲۵ ماه مه، این کشور چندین موشک غیربالستیک آزمایش کرده بود.

کره شمالی در حالی شش موشک بالستیک پرتاب کرده است که پرتاب این نوع موشک‌ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل برای پیونگ یانگ ممنوع شده است.

برپایه اعلام وزارت دفاع کره جنوبی، روز شنبه و در طول هشت ساعت کره شمالی هشت موشک بالستیک شلیک کرده است که پس از طی مسافتی در حدو د ۴۰۰ کیلومتر در دریا فرود آمده است.

وزارت دفاع کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای با ابراز تاسف از پرتاب این موشک‌ها، این اقدام را «تحریک‌آمیز» و نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دانسته است که به گفته این وزارتخانه به افزایش تنش در شرق آسیا می‌انجامد.

برپایه گمانه‌زنی‌های تحلیگران نظامی، کره شمالی بیش از ۶۰۰ موشک اسکاد در اختیار دارد که برد آنها ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است.

ژاپن نیز روز شنبه به پرتاب موشک‌های کره شمالی واکنش نشان داد و آن را «اقدامی تحریک‌آمیز» خواند که امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.

کره شمالی روز پنجشنبه نیز چهار موشک غیربالستیک پرتاب کرده بود. ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، دولت این کشور را مشمول تحریم‌های جدید کرد.

کشورهای ایالات متحده، ژاپن، کره جنوبی، روسیه و چین از سال ۲۰۰۳ در تلاش هستند که در گفت‌وگو با کره شمالی این کشور را از ادامه برنامه هسته‌ای خود منصرف کنند.
XS
SM
MD
LG