لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

پاکستان بدون عضویت در ان‌پی‌تی، به ریاست شورای حکام آژانس رسید


پاکستان که تاکنون پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را امضا نکرده و مسلح به سلاح اتمی نیز است، روز دوشنبه به ریاست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.

برپایه بیانیه‌ای که‌‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر کرده است، انصار پرویز، نماینده پاکستان در آژانس، به مدت ۱۲ ماه ریاست شورای حکام را برعهده خواهد داشت.

شورای حکام، مهم‌ترین رکن تصمیم‌گیری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که ریاست پیشین آن بر عهده مالزی بود؛ از میان ۱۵۱ عضو آژانس، ۳۵ عضو در شورای حکام عضویت دارند.

انصار پرویز، نماینده پاکستان در آژانس، روز دوشنبه اظهار داشت امضا نکردن پیمان ان پی تی، هیچ تناقضی با ریاست شورای حکام ندارد.

در میان کشورها، تنها پاکستان، هند و اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده‌اند؛ کره شمالی نیز در سال ۲۰۰۳ از این پیمان خارج شد.

از سال ۱۹۹۸که پاکستان اقدام به آزمایش شش بمب اتمی کرد، این برای نخستین بار است که این کشور ریاست شورای حکام را برعهده می‌گیرد.

پیش از آزمایش بمب اتمی از سوی پاکستان، این کشور در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۶۳، به ریاست شورای حکام رسیده بود.

افزون بر آزمایش شش بمب اتمی و نیپوستن به پیمان ان پی تی، عبدالقدیر خان، دانشمند هسته‌ای این کشور، در سال ۲۰۰۴ به طور علنی اعتراف کرد اسرار اتمی را در اختیار ایران، لیبی و کره شمالی گذاشته است؛ گرچه وی گفته‌های خود را کمی بعد پس گرفت.

پاکستان تاکنون اجازه نداده است که بازرسان بین‌المللی با عبدالقدیر خان دیدار داشته باشند.

با توجه به بی‌ثباتی نسبی در پاکستان، شماری از کارشناسان از اینکه زرداخانه این کشور به دست اسلامگرایان بیفتد ابراز نگرانی کرده‌اند.

انصار پرویز پس از آنکه کشورش به ریاست شورای حکام رسید به خبرنگاران گفت: «ما از بدو تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عضوی از آن بوده‌ایم و تاسیسات غیرنظامی ما زیر نظر آژانس است».

وی افزود: «چه بسا ما بتوانیم درباره در پاره‌ای از امور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با آن سروکار دارد، پادرمیانی کنیم».

وی همچنین تاکید کرد در شورای حکام چیزی در مورد مخالفت با ریاست پاکستان بر شورای حکام نشنیده است.
XS
SM
MD
LG