لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

«ایران به دانش طراحی و ساخت بمب اتمی رسیده است»


تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز
تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز
روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسیده‌اند که ایران به دانش «طراحی و ساخت» بمب هسته‌ای دست یافته است.

نیویورک تایمز این گزارش را ساعاتی پس از ورود محمد البرادعی، مدیر کل آژانس، به تهران در وبسایت خود منتشر کرده است.

ایران که همواره داشتن اهداف نظامی در برنامه هسته‌‌ای خود را رد کرده است، روز پنجشنبه در ژنو با گروه ۱+۵ بر سر میز مذاکره نشست.

محمد البرادعی، روز یکشنبه در کنفرانس خبری خود در تهران بار دیگر تاکید کرد که این آژانس هر گزارشی که در دست داشته باشد، با اعضای شورای حکام درمیان می‌گذارد و گزارش‌هایی منتشر شده درباره وجود اسناد محرمانه در آژانس را «بی‌پایه» خواند.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایران در این مذاکرات «به طور اصولی» پذیرفته است که بیشتر اورانیوم غنی‌شده خود را برای فرآوری دوباره به روسیه یا فرانسه بفرستد.

روزنامه نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که ایران دارای دانش علمی برای طراحی و ساخت بمب هسته‌ای با مکانیسم انفجار درونی است که با اورانیوم بسیار غنی‌شده کار می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز می‌افزاید که مقام‌های بلندپایه اروپایی، برای این روزنامه نتیجه‌گیری محرمانه کارشناسان آژانس بازگو کرده‌اند؛ نیویورک تایمز از این مقام‌های اروپایی نامی نبرده است.

به نوشته نیویورک تایمز، گزارش کارشناسان آژانس در سال جاری تهیه شده و مورد بازنگری نیز قرار گرفته است، اما به گفته یکی از منابع دیپلماتیک، این گزارش «هنوز برای انتشار به عنوان یک سند رسمی مهیا نیست».

نیویورک تایمز می‌نویسد:‌عنوان متنی که درباره برنامه هسته‌ای ایران تهیه شده است، «ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران» نام دارد؛ نیویورک تایمز می‌افزاید این گزارش، به برنامه پیچیده‌ای که زیر نظر وزارت دفاع اجرا می‌شود می‌پردازد و در آن تلاش ایران برای نصب کلاهک هسته‌ای به موشک شهاب ۳ مورد بررسی قرار گرفته است.

به نوشته نیویورک تایمز برپایه ارزیابی کارشناسان آژانس، این برنامه ظاهراً از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است.

این روزنامه می‌افزاید در ماه‌های اخیر میان مسئولان بلندپایه آژانس و محمد البرادعی اختلاف نظر بر سر برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده است.

نیویورک تایمز همچنین یادآوری می‌کند که در هفته‌های اخیر افشای برخی گزارش‌های داخلی آژانس چه بسا برای فشار آوردن به محمد البرادعی بوده است.

محمد البرادعی، روز یکشنبه در کنفرانس خبری خود در تهران بار دیگر تأکید کرد که این آژانس هر گزارشی که در دست داشته باشد، با اعضای شورای حکام درمیان می‌گذارد و گزارش‌هایی منتشر شده درباره وجود اسناد محرمانه در آژانس را «بی‌پایه» خواند.
XS
SM
MD
LG