لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

اوباما خواستار جهان بدون جنگ‌افزار هسته‌ای شد


باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده
باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در تالار شهر استراسبورگ در میان هزاران نفر از جوانان فرانسوی گفت که به دنبال «جهان بدون جنگ‌افزار هسته‌ای» است.

‌باراک اوباما روز جمعه به دانشجویان اروپایی گفت که در سفر خود به پراگ، پایتخت جمهوری چک، درباره این موضوع با جزئیات بیشتری سخن خواهد گفت.

باراک اوباما گفت: «حتی با این که جنگ سرد پایان یافته، گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا ربوده شدن مواد هسته‌ای می‌تواند به نابودی هر شهری در سیاره زمین منجر شود.»

«ایران نباید تسلیحات هسته‌ای بسازد»

آقای اوباما روز جمعه در نشست خبری خود در شهر استراسبورگ فرانسه نیز اشاره کرد که «نباید به ایران اجازه داده شود» تسلیحات هسته‌ای بسازد و افزود: «نباید بگذاریم در خاورمیانه مسابقه تسلیحات هسته‌ای به راه بیفتد.»

آقای اوباما همچنین از آمادگی ایالات متحده برای همکاری با روسیه، به‌رغم اختلافات دو کشور، خبر داد.

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نیز در همین کنفرانس خبری با پشتیبانی از خط‌مشی جدید دولت باراک اوباما برای کشور افغانستان اعلام کرد که کشورش کمک‌های اقتصادی و آموزشی خود به افغانستان را افزایش خواهد داد.

آقای سرکوزی بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که فرانسه بر تعداد نیروهای نظامی خود در افغانستان نخواهد افزود،‌ اما گفت فرانسه از آموزش پلیس‌های افغانستان و کمک‌های اقتصادی دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین اعلام کرد که حاضر است پس از بسته شدن زندان گوآنتانامو یکی از زندانیان آن را تحویل بگیرد.

‌باراک اوباما که به میانه سفر اروپایی خود رسیده است، روز جمعه پس از پایان سران گروه ۲۰ در لندن راهی فرانسه و آلمان شده است تا همزمان با شتصمین سالگرد تأسیس این سازمان، همپیمانان آمریکا را به حمایت بیشتر در نبرد افغانستان جلب کند.
XS
SM
MD
LG