لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

«تعیین جایزه میلیاردی برای پرتقال‌های اسرائیلی»


وزارت بازرگانی ایران مدعی است که این پرتقال‌ها از مبادی غیررسمی وارد ایران شده‌اند
وزارت بازرگانی ایران مدعی است که این پرتقال‌ها از مبادی غیررسمی وارد ایران شده‌اند
در پی توزیع پرتقال‌هایی با برچسب اسرائیلی در تهران، معاون وزیر بازرگانی ایران هرگونه ارتباط این وزارتخانه با واردات آن را تکذیب کرد و به خبرنگاران گفت اگر کسی ثابت کند که این پرتقال‌ها با مجوز این وزارتخانه وارد شده، جایزه میلیاردی دریافت خواهد کرد.

محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی، روز شنبه در یک نشست خبری درباره این پرتقال‌ها گفت: «اینکه چگونه و از چه مسیری آمده اطلاعی ندارم و این موضوع ربطی به وزارت بازرگانی ندارد، اگر کالا به صورت قاچاق وارد کشور شد آیا وزارت بازرگانی مسئول است؟ قطعا کسی که مجوز چنین وارداتی را بیاورد و یا بحث ثبت سفارش چنین چیزی قطعا جایزه میلیاردی دریافت خواهد کرد.»

معاون وزارت بازرگانی با تکرار موضع گمرگ ایران، تاکید کرد که این پرتقال‌ها از ورودی‌های رسمی وارد نشده است.

پیش از این محمد رضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک نیز با رد واردات پرتقال‌های اسرائیلی از ورودی‌های رسمی گفته بود از آنجاکه در مشخصات کالاهای وارداتی مبدا حمل کالا و مکان تولید درج شده است امکان ورود پرتقال اسرائیلی از گمرگ وجود ندارد.

محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی همچنین اعلام کرد که هر واحد صنفی که اقدام به توزیع پرتقال اسرائیلی کند«متخلف صنفی خواهد بود.»

معاون وزارت بازرگانی با این حال بدون آنکه به طور مشخص از پلمپ شدن مراکز توزیع یا محل نگهداری این پرتقال‌ها یاد کند، گفت: «اگر بازرسان سازمان حمایت انبارها را پلمپ کرده‌اند نشان از سرعت عمل وزارت بازرگانی دارد.»

واکنش مشاور رئیس‌جمهوری ایران

توزیع پرتقال‌های «اسرائیلی» واکنش مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران را نیز به همراه داشت.

علی اکبر جوانفکر روز شنبه از وزارت اطلاعات خواست تا با «جدیت و فوریت به ادعاهای مربوط به توزیع پرتقال‌هایی با علائم مربوط» به اسرائیل رسیدگی کند و آن را به اطلاع عموم برساند.

علی اکبر جوانفکر در این باره گفت: «هیچگونه سهل انگاری از سوی مسوولان گمرک در این زمینه پذیرفتنی نیست و با آن مماشات نخواهد شد.»

با این حال آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده است این پرتقال‌ها «از طریق یکی از وارد کنندگان معروف میوه» وارد ایران شده است.

‌پیش از اظهارات معاون وزیر بازرگانی خبرگزاری مهر به نقل از صفایی، مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، گزارش داده بود که «این نوع پرتقال در پوشش صوری جعبه‌هایی که نشان می‌دهد ساخت کشور چین هستند از گمرک عبور کرده است.»
XS
SM
MD
LG