لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

پاکستان سفیر آمریکا را فراخواند


وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد ان پترسون، سفیر آمریکا در اسلام‌آباد، را در اعتراض به حمله‌های موشکی هواپیماهای بدون سرنشین به خاک آن کشور احضار کرده است.


اعتراض اسلام‌آباد یک روز پس از تازه‌ترین حمله موشکی به خاک پاکستان صورت می‌گیرد که به گفته پاکستان، از سوی نیروهای نظامی آمریکا صورت گرفته است.



طی سه ماه گذشته دست‌کم ۲۰ حمله موشکی به خاک پاکستان رخ داده است.


اسلام‌آباد می‌گوید این حملات حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش را نقض کرده و به وجهه داخلی دولت برای همکاری در مبارزه با تروریسم آسیب زده است.


حمله موشکی روز چهارشنبه، که در منطقه بانو صورت گرفت، از آن جهت دارای اهمیت بود که این بار با مرزهای پاکستان فاصله بیشتری داشت.


یک مقام وزارت خارجه پاکستان، در باره احضار نماینده سیاسی واشینگتن، به خبرگزاری رویترز گفت: «سفیر آمریکا برای تسلیم اعتراض به حمله موشکی در بانو به وزارت خارجه فراخوانده شد.»


سخنگوی سفارت آمریکا در پاکستان نیز بدون ذکر جزییات، این احضار را تایید کرد و گفت که پیام پاکستان به اطلاع واشینگتن رسانده می‌شود.


از سوی دیگر یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، طی نطقی در پارلمان آن کشور این حمله‌ها را «غیرقابل تحمل» خواند و ابراز امیدواری کرد باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا، بتواند این مسأله میان دو کشور را حل کند.



یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان، طی نطقی در پارلمان آن کشور حمله‌های موشکی اخیر را «غیرقابل تحمل» خواند.

یوسف رضا گیلانی با اشاره به حملات اخیر گفت: «اینگونه اقدامات نتیجه عکس دارد و به مشکلات ما می‌افزاید.»


روز چهارشنبه نیز ژنرال اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان، در بروکسل و خطاب به کمیته نظامی ناتو خواستار آن شد که از هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی پاکستان استفاده نشود.


با افزایش حمله‌های حمله‌های موشکی به خاک پاکستان، اسلام‌آباد که زیر فشار شدید افکار عمومی است، هرگونه معامله پنهان با واشینگتن در این مورد را رد می‌کند و می‌گوید این نوع اعتراض‌های علنی‌اش «ساختگی» نیست.


آمریکا، با آنکه معمولا در منطقه از هواپیماهای بدون سرنشین نیز برای حمله‌ به اهداف مورد نظر استفاده می‌کند، به ندرت مسئولیت حملات در داخل خاک پاکستان را به عهده گرفته است.


به گفته یکی از مقام‌های اطلاعاتی پاکستان، در حمله موشکی روز چهارشنبه به منطقه بانو، عبدالله اعظم السعودی کشته شده است.


یکی از مقام‌های محلی پاکستان السعودی را رابط طالبان و القاعده معرفی کرده است.


بانو، که در ایالت سرحد شمالغرب پاکستان واقع شده است، گذرگاه وزیرستان شمالی به شمار می‌آید که مأمن طالبان و نیروهای القاعده است.


XS
SM
MD
LG