لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۲

نیروی انتظامی: مسئولان بازداشتگاه کهریزک عزل و تنبیه شده‌اند


برخورد ماموران نیروی انتظامی با معترضان در روز ۲۳ خرداد در تهران.
برخورد ماموران نیروی انتظامی با معترضان در روز ۲۳ خرداد در تهران.
همزمان با افزایش اعتراض‌ها با نحوه برخورد ماموران جمهوری اسلامی با زندانیان انتخاباتی و به ویژه در بازداشتگاه کهریزک، نیروی انتظامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اعزام زندانی‌ها به این بازداشتگاه «صحیح نبوده است».

این بیانیه در حالی صادر شده است که برپایه گزارش‌های متعدد با زندانیان انتخاباتی در زندان‌های جمهوری اسلامی چنان بدرفتاری شده است که در برخی موارد به مرگ آنها منجر شده است.

در بارزترین مورد، حسین علائی رئیس سابق ستاد مشترک سپاه با انتشار نامه‌ای سرگشاده اعلام کرد که محسن روح‌الامینی، فرزند مشاور ارشد محسن رضایی و رئیس انستيتو پاستور ايران زیر شکنجه جان باخته است. در این نامه به نقل از پدر محسن روح‌الامینی تصریح شده است که دهان این زندانی خرد شده بود.

مرگ امیر جوادی‌فر یکی دیگر از موارد مطرح شده است که به گفته یک شاهد عینی بر جسد زندانی، «آثار شکنجه‌های جسمی، از جمله کشیده شدن ناخن‌های پا، شکستگی دندان، و ضرب دیدگی‌های شدید»، دیده شده است. همچنین عکسی پس از دستگیری امیر جوادی ‌فر در بیمارستان منتشر شد که نشان می‌دهد وی از ناحیه گردن دچار مشکل شده است.

در ادامه بیانیه نیروی انتظامی با اشاره به دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و «بررسی» حوادث بازداشت‌گاه توسط هیات ویژه شورای عالی امنیت ملی آمده است که فرمانده نیروی انتظامی تیم‌ ویژه‌ای را برای تحقیق و تفحص تشکیل داد.

در گزارش این تیم ويژه آمده است که «بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری موقت و تادیب» به اصطلاح «اراذل و اوباش» بوده که در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی دستگیر شده بودند.

نیروی انتظامی در این بیانیه تصریح می‌کند که این بازداشتگاه «شرایط زیستی سختگیرانه» داشته است.

در این بیانیه همچنین قید شده است که تعدادی از بازداشتی‌های روز ۱۸ تیرماه «به زندان اوین اعزام می‌شوند، ولی به جهت محدودیت پذیرش، تعدادی از آنها به صورت موقت به بازداشت‌گاه کهریزگ منتقل می‌شوند که با توجه به شرایط یادشده اصولا اعزام بازداشتی‌ها به این بازداشت‌گاه‌ها صحیح نبوده است».

نیروی انتظامی بدون نام‌بردن از فرد مشخصی اعلام کرده است « مسئولان بازداشتگاه به دلیل پذیرش بازداشت‌شدگان بیش از ظرفیت بازداشتگاه، عدم انعکاس محدودیت‌ها و مشکلات به سلسله مراتب، بی‌توجهی و عدم نظارت و کنترل بر زیرمجموعه و عدم توجه به تدابیر ابلاغ در خصوص نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از بازداشت‌شدگان عزل و تنبیه» شده‌اند.

در این بیانیه همچنین به «عزل و تنبیه دو تن از مسئولانی که در انجام وظایف نظارتی و کنترلی کوتاهی و سهل‌انگاری داشته‌اند» و «برخورد و تنبیه دو تن از افسران نگهبان وقت به دلیل اقدام خودسرانه در تنبیه بدنی بازداشت‌شدگان» و «تنبیه انضباطی تعدادی دیگری از مسئولان و مامورانی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایجاد شرایط به وجود آمده نقش داشته‌اند» اشاره شده است.

نیروی انتظامی در این بیانیه، همانند آیت‌ الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و‌ احمد جنتی، دبیر شواری نگهبان، هشدار داده است که «تمام مسئولیت پیامدهای تحریک‌ها و بی‌قانونی‌های صورت گرفته» به عهده «تحریک‌کنندگان و اغتشاشگران» است.

نیروی انتظامی که ضابط قوه قضائیه است، در این بیانیه همچنین تصریح کرده است که تنها در «اندک» مواردی نقض قانون کرده است.

پیش از انتشار این بیاینه اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرده بود که این نیرو در حال ساخت یک بازداشتگاه جدید در کهریزک است که تا یک ماه دیگر آماده بهره‌برداری خواهد شد.

پس آنکه رهبر جمهوری اسلامی از طریق سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران در یک سخنرانی اعلام کرد که تنها تعطیلی یک بازداشتگاه نمی‌تواند توجیه‌کننده به گفته او «جنایت‌ها»ی صورت گرفته علیه زندانیان باشد.

در همین حال علیرضا بهشتی، مشاور میر حسین موسوی و سخنگوی کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، به تازگی از خبرهای منتشر شده درباره انتقال شمار زیادی از بازداشت‌شدگان کهریزک به اصفهان ابراز نگرانی کرد.

علیرضا بهشتی همچنین گفته است که بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده «برخی از افرادی که در طرح امنیت اجتماعی بعنوان افرادی که از لحاظ اجتماعی ناآرام و تحت اوباش بازداشت شدند و پیش از این از آنها تعهد گرفته بودند» از آنها را «در تجمعات و در بازداشتگاه‌ها» استفاده می‌شود.
XS
SM
MD
LG