لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

پوتین موفق به جلب نظر ترکیه برای عبور گاز از دریای سیاه شد


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و همتای روسش، ولادیمیر پوتین
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و همتای روسش، ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در آخرین روز از هفته گذشته در سفر خود به ترکیه توانست موافقت آنکارا برای عبور یک خطط لوله‌ گاز استراتژیک از آب‌های این کشور را جلب کند.

بدین ترتیب مسکو توانست بر یک طرح رقیب که کشورهای اروپایی پیشنهاد داده بودند فائق آید و بار دیگر قدرت خود در این حوزه را به رخ اروپایی‌ها بکشد.

رجب طیب اردوغان، نخست ‌وزیر ترکیه، اعلام کرد کشورش به روسیه اجازه خواهد داد که خط لوله «جریان جنوبی» را زودتر از خط لوله ناباکو که مورد حمایت اتحادیه اروپا است احداث کند.

ولادیمیر پوتین نیز اظهار داشت که مسکو هم تصمیم گرفته است به نوبه خود از احداث یک خط لوله نفت سامسون- جیحان پشتیبانی کند.

روسیه که یک چهارم گاز اروپا را تغذیه می‌کند در تلاش است برای دور زدن اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق مسیرهای دیگری برای انتقال خود به کشورهای اروپایی ایجاد کند.

خط لوله گاز «جریان جنوبی» که از حمایت کرملین برخوردار است گاز طبیعی روسیه را از طریق دریای سیاه و از آنجا به بلغارستان و سرانجام به ایتالبا و اتریش می‌رساند.

خط لوله گاز «جریان جنوبی» رقیب طرح پیشنهادی خط لوله ناباکو به شمار می‌آید. در طرح پیشنهادی ناباکو، گاز از ارزوم در ترکیه و با عبور از خشکی به اتریش رسانده می‌شود.

با این حال رجب طیب اردوغان درباره پذیرش طرح روسی «جریان جنوبی» گفت که این طرح در حکم جایگزین طرح ناباکو نیست و تنها مسیرهای عرضه انتقال انرژی را متنوع‌تر می‌کند.

ولادیمیر پوتین نیز در تایید اظهارات همتای ترک خود در یک کنفرانس خبری گفت: «ساخت جریان جنوبی ناباکو را متوقف نمی‌سازد. بسته به تقاضای مشتریان، هر دو طرح می‌تواند متحقق شود.»

در همین حال سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، نیز اعلام کرد که عملیات ساخت خط لوله «جریان جنوبی» پیش از سال ۲۰۱۰ آغاز خواهد شد.

روسیه تامین‌کننده دوسوم گاز مورد نیاز ترکیه است و حجم مبادلات دو کشور سالانه به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد.

در ماه ژوییه سال ۲۰۰۹ ترکیه با کشورهای اتحادیه اروپا توافق‌نامه‌ای برای احداث خط لوله ناباکو امضا کرد تا به این ترتیب به گفته ناظران بتواند رای کشورهای اتحادیه اروپا را برای پیوستن به این اتحادیه به دست آورد.

با این حال برخی از تحلیل‌گران معتقدند علی‌رغم گفته‌های پوتین، جلب رضایت ترکیه برای احداث خط لوله گاز «جریان جنوبی» یک پیروزی دیگر در حوزه سیاست انرژی روسیه در منطقه به شمار می‌آید.
XS
SM
MD
LG