لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۱

واکنش‌های گسترده به سخنان پاپ درباره کاندوم


پاپ بندیکت شانزدهم
پاپ بندیکت شانزدهم
سخنان پاپ بندکیت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان درباره کاندوم و نقش آن در کنترل بیماری ایدز با واکنش‌ها و بازتاب گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

پاپ بندکیت شانزدهم روز سه شنبه در هواپیمایی که وی را به کامرون در آفریقا می‌برد گفت که کاندوم راه‌حلی برای معضل بیماری ایدز در این قاره نیست.

پاپ گفت: «(ایدز) یک تراژدی است که با پول تنها نمی‌توان بر آن غلبه یافت. بر ایدز نمی‌توان با توزیع کاندوم فائق آمد. برعکس کاندوم مشکل را زیاد می‌کند.»

واکنش یو ان ایدز

در واکنش به این گفته‌ها دفتر «یو ان ایدز» در ژنو روز چهارشنبه اعلام کرد که استفاده از کاندوم نقش اساسی و مؤثری در جلوگیری از بیماری ایدز دارد.

این نهاد سازمان ملل، که برای مبارزه با بیماری ایدز فعالیت می‌کند، در بیانیه خود آورده است: «با وجود افزایش روزانه بیش از ۷۴۰۰ مورد تازه سرایت (اچ آی وی)، جهان نمی‌تواند بدون جلوگیری از سرایت‌های جدید اچ آی وی از اپیدمی ایدز جلوگیری کند.»

یو ان ایدز با بیان اینکه «هیچ تک گلوله جادویی برای جلوگیری از اچ آی وی وجود ندارد» تأکید می‌کند که افزون بر کاندوم باید تدابیر و بستر سازی‌های اجتماعی، رفتاری و بهداشتی صورت پذیرد.

بیماری ایدز از اوایل دهه ۱۹۸۰ تاکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر را در قاره آفریقا به کام مرگ کشانده است و در حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز هم‌کنون در این قاره ناقل ویروس اچ آی وی هستند.

واکنش فرانسه آلمان و هلند

در واکنش به موضع‌گیری پاپ درباره کاندوم، فرانسه نسبت به این اظهارات ابراز نگرانی کرد. اریک شوالیه، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «(فرانسه) درباره پیامدهای سخنان پاپ بندیکت شانزدهم به شدت نگران است.»

فرانسه با اینکه کشوری کاتولیک محسوب می‌شود اما درباره مسائل اجتماعی و رفتار جنسی و کنترل موالید موضعی به نسبت لیبرال دارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در ادامه افزود: «با اینکه بر عهده ما نیست که درباره آموزه کلیسا داوری کنیم، از نظر ما این اظهارات سیاست‌های بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازد.»

رزلین بشلو، وزیر بهداشت فرانسه، نیز واکنش تندی نسبت به پاپ نشان داد و با «غیر مسئولانه» خواندن این اظهارات، سخنان پاپ را «در تعارض با حقیقت مطلق علمی» عنوان کرد.

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز با ابراز نگرانی شدید از گفته‌های پاپ درباره کاندوم گفت: «به نظر من این مخالف رواداری و تفاهم است و من بسیار از این بابت متأسفم.»

در برلین اولا اشمیت و ویچورک زوئل وزیران بهداشت و توسعه آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک از سخنان پاپ درباره کاندوم انتقاد کردند. در این بیانیه آمده است: «کاندوم هم در اروپا و هم در دیگر قاره‌ها زندگی‌ها را نجات می‌دهد.»

دولت هلند نیز روز چهارشنبه نسبت به موضع‌گیری پاپ درباره کاندوم واکنش نشان داد. بر کوندرز، وزیر توسعه هلند، درباره سخنان پاپ گفت: «امری بسیار زیان‌آور و جدی است که این پاپ مردم را از محافظت خودشان باز می‌دارد.»

وزیر توسعه هلند با «حیرت‌آور» خواندن سخنان رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که مردم باید مختار باشند تا برای محافظت از خودشان از کاندوم استفاده کنند.

کلیسای کاتولیک به طور سنتی با استفاده از کاندوم مخالف است چراکه آن را در تغایر با تولید مثل طبیعی می‌داند.
XS
SM
MD
LG