لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رفسنجانی: آمریکا فضای به وجود آمده را از بین نبرد


اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، با انتقاد از اظهارات اخیر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا درباره ایران، از مقام‌های آمریکایی خواست تا فضای به وجود آمده میان در ایران را از بین نبرند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون که گفته بود در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، ایران هدف تحریم‌های بیشتر قرار می‌گیرد، گفت: «ایران همواره اعلام کرده است در شرایط عادلانه و مساوی آماده مذاکره با آمریکا است. ایران وحشتی از مذاکره ندارد اما تا الان آنان برای مذاکره پیش شرط قرار می‌دادند که از آن عقب‌نشینی کرده‌اند ، با این حال باز یک حرف‌هایی می‌زنند که جای تأمل دارد.»

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که با «راه دیلماتیک» کنونی که واشینگتن در پیش گرفته برای آمریکا «اعتبار و نفوذ» در میان شماری از کشورها به دست می‌آید که مشارکت این کشورها باعث می‌شود تحریم‌ها هر چه بیشتر سخت و فلج‌کننده‌ شوند.

در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون در مجلس نمایندگان، اکبر هاشمی رفسنجانی گفت: «اگر آمریکا حسن نیت نشان دهد و حسن نیتش را اثبات کند ایران مشکلی برای مذاکره ندارد اما این اظهارات اخیر علامت خوبی نیست که گفته شود اگر مذاکره نشد تحریم می‌کنیم، این نشان می‌دهد که مذاکره از نظر آنان تأمین نظر خودشان است.»

وی افزود: «در حالی که مذاکره دو طرفه است و حد مشترک دارد و طرفین حرف خود را می‌زنند، ممکن است یک طرف کوتاه بیاید و طرف دیگرهم کوتاه می‌آید تا به یک حد مشترک می‌رسند؛ بنابراین خانم کلینتون این ادبیاتش را دیگر تکرار نکند تا فضایی که کم و بیش در ایران در حال آماده شدن است نابود نشود.»

دولت باراک اوباما اعلام کرده است که در گفت‌وگوهای آینده گروه ۵+۱ با ایران حضور خواهد داشت و از همکاری ایران نیز برای برقراری ثبات در منطقه به ویژه در افغانستان استقبال کرده است.

روز پنجشنبه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کردند که سعید جلیلی و خاویر سولانا در یک مکالمه تلفنی درباره آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای بایکدیگر گفت‌وگو داشته‌اند.

به گفته کریستینا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا، دو طرف در این مکالمه درباره امکان برگزاری نشت‌های کارشناسی گروه ۱+۵ با ایران در آینده نزدیک با یکدیگر رایزنی کرده‌اند. این مکالمه تلفنی پس از آن صورت گرفت که تهران در روز چهارشنبه به طور رسمی به بیانیه لندن گروه ۱+۵ که در هشتم آوریل منتشر شده بود پاسخ گفت. گروه ۱+۵ در نشست لندن از ایران دعوت کرد که مذاکرات هسته‌ای را ادامه دهد.

اکبر هاشمی رفسنجانی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به پیام نوروزی باراک اوباما برای دولتمردان و مردم ایران ‌‌آن را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و گفت: «اگر چه آن پیام نکات منفی داشت اما تا حدودی ادبیات آن قابل قبول بود، ولی خانم کلینتون حرف عجیبی زده که عین حرف‌های بوش است و گفته از مذاکره حمایت می‌کند اما در عین حال تحریم‌های فلج کننده و دردناکی را برای ایران آماده کرده است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران با تکرار موضع دیگر مقام‌های ایرانی که خواستار تغییر «عملی» در رفتار آمریکا شده بودند، درباره اظهارات هیلاری کلینتون گفت: «این حرف یک روزنامه نگار و تحلیلگر نیست بلکه مسئول سیاست خارجی آمریکا این حرف را زده و وقتی به این شکل حرف می زنند با زمان بوش چه فرقی کرده و دولت آمریکا چه چیزی را تغییر داده است؟»
XS
SM
MD
LG