لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

تصمیم پدر و مادر رکسانا صابری برای سفر به ایران


رکسانا صابری، روزنامه‌نگار زندانی
رکسانا صابری، روزنامه‌نگار زندانی
پدر رکسانا صابری، روزنامه‌نگار آمریکایی‌ ایرانی‌تبار که در زندان اوین‌ است، می‌گوید وی و همسرش در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایران هستند. رضا صابری ابراز امیدواری کرده است که روحیه رکسانا پس از دیدار با پدر و مادرش بهتر شود.

رکسانا صابری، ۳۱ ساله، شش سال قبل برای فعاليت های خبری به ايران رفت و با مجوز دولت ايران برای راديوی آمریکایی «ان. پی. آر» و شماری چند از رسانه‌های خارجی مشغول به کار بود که در نهایت در بهمن ماه سال ۱۳۸۷ بازداشت شد.

رضا صابری همچنین ابراز نگرانی کرده است که دخترش دست به اعتصاب غذا بزند یا حتی اقدام به خودکشی کند. رضا صابری می‌گوید: «اگر به دخترش بگویند که برای چند ماه در زندان خواهد، او اقدام به خودکشی می‌کند.»

رکسانا صابری سه‌شنبه این هفته توانست از زندان با پدرش در آمریکا مکالمه تلفنی داشته باشد. پس از این گفتگو رضا صابری نسبت به وضعیت روحی دخترش بار دیگر ابراز نگرانی کرد.

دولت ایران می‌گوید که فعالیت روزنامه‌نگاری رکسانا صابری از سال ۱۳۸۵ به بعد بدون مجوز بوده و آن طور که حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته است: «کارت خبرنگاری (رکسانا صابری) از سال ۱۳۸۵ به وزارت ارشاد مسترد شده و او مجوز لازم برای دريافت اخبار و اطلاعات را نداشته است».

در همین حال به دنبال ابراز نگرانی آقای صابری از وضعیت دخترش در زندان اوین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه از ايران خواست تا اجازه دهد مقامات کنسولی سفارت سوئيس در تهران به رکسانا صابری، روزنامه نگار ايرانی-آمريکايی در زندان اوين دسترسی داشته باشند.

گوردون دوگید، يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت: «ما از طريق سوئيس به دنبال دسترسی کنسولی هستيم. چرا که فکر می‌کنم اين مسئله در شرايط کنونی ضروری است.»

گوردون دوگيد همچنين گفت وزارت امور خارجه آمريکا روز سه‌شنبه با رضا صابری پدر رکسانا صابری پس ازتماس تلفنی از زندان گفت‌وگو کرده است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نیز پيشتر از مقام‌های ايران خواسته بود تا هرچه زودتر رکسانا صابری را آزاد کنند.

خانم کلينتون در اسفندماه به بخش خبری شبکه تلويزيونی «ای‌بی‌سی» گفته بود که «از تمام ابزارهای موجود برای بازگرداندن رکسانا صابری بهره خواهد گرفت.»

بازداشت رکسانا صابری با واکنش سازمان‌های مختلف حقوق بشری روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG