لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

سارکوزی: ایران تهدید موشکی امروز است


نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، روز شنبه گفت سپر دفاع موشکی مشترک آمریکا و اروپا برای تهدیدهایی چون ایران است.

نیکولا ساکوزی در حاشیه نشست رهبران پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در شهر لیسبون به خبرنگاران گفت: «در اسناد علنی شده ناتو به هیچ نامی، اشاره نشده است، اما بیایید رک و راست باشیم: تهدید موشکی امروز ایران است.»

روز جمعه رهبران کشورهای عضو ناتو با ایجاد سپر موشکی مشترک آمریکا و اروپا برای محافظت از موشک‌های بالیستیک موافقت کردند.

با این حال در اسناد مربوط به این طرح، به هیچ کشوری به عنوان تهدید خاص اشاره نشده است.

پیش از این فوگ راسموسن، دبیرکل پیمان آنتلانتیک شمالی گفته بود نیازی نیست که در این طرح به نام کشور خاصی اشاره شود.

فوگ راسموسن روز دوشنبه گفت: «بیش از ۳۰ کشور فناوری موشکی دارند یا خواهان دستیابی به آن هستند... دلیلی وجود ندارد که از کشور مشخصی نام برده شود زیرا از این کشورها بسیار هستند.»

ترکیه که یک عضو ناتو است و در این سپر موشکی مشارکت کرده، در موارد مختلف تصریح کرده است با نام بردن از ایران به عنوان یک «تهدید» در اسناد ناتو مخالف است.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، در سفر اخیر خود به بریتانیا گفته بود که این سپر موشکی برای کشور خاصی نیست بلکه برای همه کشورهایی است که از موشک‌های بالیستیک برخوردارند.

رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه نیز پیش از سفر به لیسبون بار دیگر بر خواسته ترکیه تاکید کرد و به خبرنگاران گفت: «ما قاطعانه با نام بردن از یک کشور خاص به عنوان تهدید مخالفیم و این طور به نظر می‌آید که درخواست ما پذیرفته شده ‌است.»

با این حال ایالات متحده، نیز همچون فرانسه به طور مشخص از ایران به عنوان «تهدید» موشکی نام برده است و این سپر موشکی را برای اعضای ناتو ضروری دانسته است.

از سوی دیگر پیمان آتلانتیک شمالی، برای اینکه از نگرانی‌های روسیه در مورد این سپر موشکی بکاهد از این کشور برای همکاری در این طرح دعوت کرده است؛ با این حال در این پیشنهاد، روسیه در کنترل این سپر موشکی نقشی نخواهد داشت.

در طرح سپر موشکی ناتو،‌ موشک‌ها و سیستم‌های رهگیری‌ آمریکا که از پیش برای کشورهای بلغارستان و رومانی طراحی شده است، با سیستم‌های موشکی اروپا پیوند می‌خورد و برای همه اعضای ناتو چتر محافظ در برابر موشک‌‌های کشورهای متخاصم ایجاد می‌کند.

روز شنبه فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، همچنین اعلام کرد سران ۲۸ کشور عضو این پیمان دفاعی بر سر «نقشه راه» ۱۰ ساله ناتو به توافق رسیدند.

در این نقشه راه، به تهدیدهای تازه کشورهای عضو از جمله گسترش موشک‌های بالستیک و تهاجم‌های رایانه‌ای اشاره رفته است.

در این سند آمده است که در راستای دفاع دسته جمعی، کشورهای عضو توانایی خود را دربرابر حمله‌های موشکی بالا خواهند برد.

در این سند همچنین قید شده است در سپر دفاع موشکی، ناتو به دنبال همکاری با روسیه است.
XS
SM
MD
LG