لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

سلطانیه: برنامه هسته‌ای موضوع مذاکره با ۱+۵ نیست


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای
همزمان با هشدار کشورهای غربی درباره احتمال تشدید تحریم علیه ایران، نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد موضوع مذاکره تهران با گروه ۱+ ۵ «برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای» جمهوری اسلامی نخواهد بود.

در این مصاحبه که در وب‌سایت شبکه العالم و خبرگزاری‌های فارس و ایسنا نیز انعکاس یافته، علی اصغر سلطانیه تاکید کرده است که «موضوع هسته‌ای ایران صرفا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی می‌شود.»

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «نباید اشتباه شود که موضوع مذاکرات با گروه ۱+۵ برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است.»

گروه ۱+۵ که دربرگیرنده پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان است در تلاشند ایران را از پی‌گیری آن بخش از برنامه هسته‌ای خود که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد منصرف کنند؛ این گروه به‌ويژه درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

آقای سلطانیه که در برنامه «همراه با رویدادها»ی شبکه العالم سخن می‌گفت در ادامه با استناد به سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار داشت: «همان طور که آقای جلیلی گفت دامنه مذاکرات بسیار وسیع است و شامل موضوع‌های مختلف جهانی و منطقه‌ای از جمله امنیت جهانی، همکاری‌های بین‌المللی، امنیت انرژی، خلع سلاح و نگرانی جهانی از اشاعه و گسترش سلاح‌های هسته‌ای می‌شود.»

سعید جلیلی روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته بود که تهران آماده ارائه بسته پیشنهادی به‌روز شده خود برای تحقق عدالت، پيشرفت و صلح در عرصه بين‌الملل است.

سال گذشته نیز تهران بسته‌ای به غرب پیشنهاد کرد، ولی از آنجا که بر نگرانی‌های غرب در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران و از جمله غنی‌سازی اورانیوم تمرکز نداشت مورد استقبال قرار نگرفت.

علی اصغر سلطانیه،‌ نماینده ایران در آژانس، در حالی این سخنان را گفته است که یک روز قبل گروه ۱+۵ از تهران خواسته بود پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی، با این گروه درباره برنامه هسته‌ای‌اش بر سر میز مذاکره بنشیند.

روز چهارشنبه آلمان میزبان مقام‌های بلندپایه روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و بریتانیا بود که در آن برنامه هسته‌ای ایران و مواضع این کشورها به بحث گذاشته شد.

پس از پایان این نشست، فولکر استنزل، مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان، اظهارات سعید جلیلی در باره بسته پیشنهادی را حاکی از آمادگی ایران برای از سرگیری گفت‌وگوها تعبیر کرد.

با این حال علی اصغر سلطانیه در عین این که گفت‌وگو با گروه ۱+۵ را رد نکرده است، اما موضوع آن را غیر از برنامه هسته‌ای ایران دانسته و گفت: «اگر هر کشوری سوال یا ابهامی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دارد در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح ‌کند.»

وی افزود: «ما هم همواره آماده رفع ابهام‌ها و همکاری با آژانس در چارچوب تعهدات خود هستیم.»
XS
SM
MD
LG