لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

زیمنس از ایران می‌رود


یک روز پس از این که یک شرکت ساخت و ساز آلمانی قرارداد بازسازی بندرگاهی در بندرعباس را فسخ کرد، شرکت آلمانی زیمنس نیز اعلام کردکه از ماه اکتبر و پس از پایان سفارشات قبلی دیگر هیچ سفارشی را از سوی ایران نخواهد پذیرفت.

پیتر لوشِر، مدیر اجرایی شرکت زیمنس در نشست سهامداران زیمنس اعلام کرده است که به جهت حساسیت بالای تجارت با ایران، این شرکت تصمیم به قطع روابط تجاری خود با ایران گرفته است. وی همچنین تاکید کرد که تجارت زیمنس با ایران همواره غیر نظامی بوده است.

زیمنس از تجارت با ایران سالانه حدود ۷۰۴.۵ میلیون دلار درآمد کسب می کند که در سال گذشته این مبلغ برابر بود با ۰.۷درصد از کل فروش این شرکت.

آلمان از یک سو به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ به دنبال متوقف ساختن برنامه‌های حساس اتمی ایران است و از سویی دیگر یکی از بزرگترین همتاهای تجاری تهران.

با این حال، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که خودداری ایران از دادن پاسخی شفاف در مورد برنامه ی اتمی به زودی منجر به اعمال تحریم های شدیدترعلیه ایران خواهد شد.

وی همچنین گفت: «آلمان سابقه همکاری اقتصادی طولانی مدتی با ایران دارد، با وجود این ما سطح تجارت با ایران را تا حد چشمگیری کاهش داده‌ایم و از تحریم‌های تاثیرگذار استقبال خواهیم کرد.»

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تا پایان سال گذشته میلادی فرصت دارد تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای پاسخی قانع‌کننده بدهد.

کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در تلاش برای ساخت سلاح اتمی است ولی دولت ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌ای ایران، اهدافی صلح‌آمیز دارد.
XS
SM
MD
LG