لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

خانواده عبدالرضا تاجیک از «هتک حرمت» وی در زندان اوین خبر داد


خانواده عبدالرضا تاجیک، روزنامه‌نگار زندانی، در نامه‌ای سرگشاده، به رئیس قوه قضاییه، به شدت از وضعیت وی ابراز نگرانی کرده، و به نقل از این روزنامه‌گار نوشته‌اند که وی در زندان اوین و در حضور معاون دادستان مورد «هتک حرمت» قرار گرفته است.

در این نامه خواهر و برادران عبدالرضا تاجیک، نوشته‌اند که «سرانجام پس از ۳۱ روز پس از بازداشت .... در تاريخ ۲۳ تير ماه ۱۳۸۹ موفق به ملاقات کابينی با ايشان در زندان اوين شديم.»

خواهر و برادران عبدالرضا تاجیک، در ادامه تصریح می‌کنند: «برادرمان عبدالرضا در اين ديدار، با تاسف و ناراحتی و عصبانيت تاکيد کرد که در حضور معاون دادستان و بازپرس شعبه اول، "هتک حرمت" شده است. وی درخواست ديدار فوری با وکيل خود و دادستان محترم پايتخت را داشت.»

خانواده عبدالرضا تاجیک به اطلاع صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، رسانده‌اند با وجودی که شرح ملاقات با برادرشان و آنچه که بر او رفته است را طی نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی توضیح داده‌اند، اما با گذشت ۱۰ روز هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

در پایان این نامه آمده است: «خواهشمند است به‌عنوان عالی‌ترين مرجع قضايی کشور، پيگير حقوق اساسی برادر دربند و مظلوم ما باشيد که برخلاف تصريحات قانون اساسی، بيش از ۴۱ روز است در بازداشت به سر می‌برد و گزارش بازداشت او پيشتر در نامه‌ای به جنابعالی نيز تقديم شده است.»





درهمین زمینه، محمد شریف، وکیل عبدالرضا تاجیک، نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت این روزنامه‌نگار از مقام‌های مسئول خواست که اجازه دهند وی با موکلش دیدار داشته باشد.

محمد شریف در پاسخ به این پرسش که بحث حقوقی «هتک حرمت» که در این نامه آمده چیست، گفت: «یک بار در پرونده‌ای مربوط به سال‌های ۸۰- ۸۱ موکلان و متهمان یک پرونده بیانیه‌ای صادر کرده بودند و اشاره داشتند به برخوردهای جسمی و جنسی؛ به همین دلیل هرگاه چنین مسئله‌ای عنوان می‌شود، ذهن انسان بلافاصله به این قضیه کشیده می‌شود.»

این در حالی است که در فصل پانزدهم قانون مجازات اسلامی در ذیل سرفصل «هتک حرمت اشخاص» ماده ۶۰۸ آمده است:« توهين به افراد از قبيل فحاشی واستعمال الفاظ رکيک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ( ۷۴ ) ضربه و ياپنجاه هزار تا يک ميليون ريال جزای نقدی خواهد بود ».

محمد شریف همچنین گفت: «علی‌رغم پیگیری‌های که شده، من حداقل خبری هم از موکل خودم ندارم و باتوجه پیشینه‌هایی که وجود دارد به شدت نگران وضعیت عبدالرضا تاجیک هستیم.»

محمد شریف افزود: «امیدوارم که بتوانیم یک دیدار یا تلفنی داشتیم باشیم تا خانواده وی از نگرانی دربیاید.»

خاله عبدالرضا تاجیک نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن تایید این نامه، نسبت به وضعیت این روزنامه نگار زندانی به شدت ابراز نگرانی کرد.

خاله این روزنامه‌نگار در پاسخ به این پرسش که آیا عبدالرضا تاجیک در ملاقات با برادر و خواهرش، توضیح بیشتری درباره «هتک حرمت» خود داده است، گفت: «توضیحی ندادند و به من هم اجازه ندادند که به ملاقاتش بروم؛ فقط برادر و خواهرش رفتند.»

خاله عبدالرضا تاجیک، همچنین گفت که عبدالرضا تاجیک در این ملاقات تاکید کرده بود که وکیلش پیگیر پرونده وی در دادستانی باشد؛ این درحالی است که وکیل وی به پرونده او دسترسی ندارد.

خاله عبدالرضا تاجیک که در ورامین زندگی می کند به رادیو فردا گفت: «این بچه خواهرم است؛ این بچه، کوچک بود و مادرش فوت کرد و من او را بزرگ کردم. در روی چشم خود هم عبدالرضا را بزرگ کردم.... در این ۴۰ روز فقط یک بار اجازه داده‌اند که به من زنگ بزند و اجازه ملاقات به من نداده‌اند.»

عبدالرضا تاجيک، پس از انتخابات رياست جمهوری، دو بار بازداشت و با قرار وثيقه آزاد شد. وی برای سومين بار چند هفته پیش بازداشت شد که همچنان در زندان به سر می‌برد.

پس از سومین بازداشت عبدالرضا تاجیک، خانواده وی اعلام کردند که نام این روزنامه‌نگار در فهرست زندانیان زندان اوین نیست؛ سازمان گزارشگران بدون مرز نیز همزمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالرضا تاجیک، همانند زهرا کاظمی، عکاس‌-روزنامه‌گار، می‌تواند به قربانی دیگری در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی تبدیل شود.

پس از این ابراز نگرانی‌ها، خواهر و برادر عبدالرضا تاجیک، توانستند با او ملاقات کابینی داشته باشند که نامه اخیر، شرح همان ملاقات است.

شیرین عبادی: مرگ قوه قضاییه را تسلیت می‌گویم

شیرین عبادی، وکیل دادگستری و برنده صلح نوبل نیز، درگفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به نامه خانواده تاجیک در مورد رویه‌های موجود در قوه قضاییه به دادستان تهران «تسلیت» گفت.

شیرین عبادی تصریح کرد: «من در درجه اول اظهار تاسف می‌کنم به حال قوه قضاییه که این چنین استقلال خود را از دست داده است و تسلیت می‌گویم به دادستان تهران که دادسرا را به صورتی درآورده است که در حضور معاون دادستان به یک روزنامه‌نگار هتک حرمت می‌شود.»

شیرین عبادی در ادامه گفت: «جز اینکه من بگویم، آقای دولت‌آبادی تسلیت بر شما و قضات گرانقیمت و گرانقدر، که قوه قضاییه را این چنین به کشتن دادید، حرف دیگری نمی‌توانم، بزنم.»

شیرین عبادی با اشاره به نامه منتشر شده از سوی خانواده تاجیک افزود: «سابق بر این موارد متعددی از شکنجه‌های جسمی و روحی درباره زندانیان سیاسی گزارش شده بود و این شکنجه‌ها معمولا به وسیله بازجویان و زندانبانان اعمال می‌شد؛ در چندین مورد هم هتک حرمت گزارش شده بود. اما در تمامی این موارد وقتی که اعلام می‌کردند، مقام‌های قضایی عکس‌العمل نشان می‌دادند»

شیرین عبادی افزود: «از جمله زمانی که برای اولین بار وبلاگ‌نویسان را در ایران گرفتند، بعضی از آنها مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند؛ وقتی آقای شاهرودی متوجه شدند، ولو زبانی، یک عکس‌العملی نشان دادند. اما متاسفانه کار به جایی رسیده که دادستان با وجودی که ۱۰ روز است می‌داند در حضور معاونش از یک زندانی سیاسی و یک خبرنگار شجاع هتک حرمت کرده‌اند، به این مسئله رسیدگی نمی‌کنند.»
XS
SM
MD
LG