لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

مواد سمی به رود دانوب رسید؛ چند کشور اروپایی در معرض آلودگی


پساب سمی کارخانه آلومینیوم
پساب سمی کارخانه آلومینیوم
روز پنجشنبه سرانجام پساب کارخانه آلومینیوم مجارستان که زیست محیط مسیر خود را نابود کرده است، سرانجام به رود بزرگ دانوب رسید و بدین ترتیب ابعاد این فاجعه دامنگیر چندین کشور خواهد شد.

به گفته تیبور دوبسون که تیم‌های امدادی در در مناطق آسیب دیده هدایت می‌کند، ظهر روز پنجشنبه پساب سمی کارخانه آلومینیوم به شاخه اصلی رودخانه دانوب، رسید.

روز دوشنبه پس از ترکیدن مخزن یک کارخانه آلومینیوم در ۱۶۰ کیلومتری غرب بوداپست یک و نیم میلیون متر مکعب پساب سمی سرخ رنگ روانه زمین‌ها و دهکده‌های اطراف شد.

در اثر این سانحه، چهار نفر در دهکده‌ای که نزدیک به کارخانه بود، جان خود را از دست دادند.

‌ پساب این کارخانه آلومینیوم، پیشتر به رودخانه مارسال، که شاخه‌ای از رودخانه دابا است، سرازیر شد؛ رودخانه رابا در انتهای مسیر خود به رود بزرگ دانوب می‌پیوندد.

رود دانوب پس با گذر پس از مجارستان، کشورهای کرواسی، صربستان، بلغارستان، رومانی و اوکرایین را طی می‌کند و سرانجام به دریای سیاه می‌ریزد.

مقام‌های بلغارستان گفته‌اند، انتظار دارند آب آلوده روز شنبه به این کشور برسد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، این پساب صنعتی، تمامی زیست محیط رودخانه مارسال را نابود کرده است؛ به گفته مقام‌های مسئول هم‌اکنون تلاش‌ می‌شود از شدت آسیب به زیست محیط رودخانه رابا و دانوب کاسته شود.

تیبور دوبسون که تیم‌های امدادی در در مناطق آسیب دیده هدایت می‌کند، روز دوشنبه گفت: «همه ماهی‌های (رودخانه مارسال) تلف شده و ما نتوانستیم گیاهان را هم حفظ کنیم».

این مقام مسئول افزود: «ما تلاش کردیم در نقاط مختلف با اسید و سنگ گچ میزان قلیای آب را کاهش دهیم ولی تلاش ما نتیجه‌ای در بر نداشت».

در همین حال کارشناسان نسبت به پیامدهای بلند مدت این فاجعه زیست محیطی هشدار داده‌اند. به گفته گابود فیگسزگی، یک کارشناس محیط زیست، فلزهای سنگین در بلند مدت خطر به شمار می‌روند.

این کارشناس افزود فلزهایی چون سرب، آرسنیک و کروم در کف رودخانه ته‌نشین شده و ماهی‌ها و گیاهان را آلوده می کنند.

به گفته این کارشناس محیط زیست، سه تا پنج سال طول خواهد کشید که رودخانه مارسال، از پالوده شود.

روز پنجشنبه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، راهی منطقه شد تا ابعاد آلودگی را از نزدیک بررسی کند.

نخست وزیر مجارستان تاکید کرد که این کشور برای پاکسازی محیط نیازی به کمک مالی ندارد اما از کمک کارشناسان استقبال می‌کند.

در همین حال سخنگوی اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد این اتحادیه آماده کمک به مجارستان است اما هنوز هیچ درخواست کمکی دریافت نکرده است.
XS
SM
MD
LG