لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

«اسرائیل در فهرست تهدید‌های راهبردی‌ ترکیه قرار گرفت»


به گزارش رسانه‌های ترکيه و اسرائيل، شورای امنيت ملی ترکيه برای نخستين بار اسرائيل را به عنوان «تهديد راهبردی» برای ترکيه و اصولا برای خاورميانه تعريف کرده است.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه فاش کردند که شورای امنيت ملی ترکيه نام سوريه و ايران را از فهرست تهديدهای راهبردی برای ترکيه پاک کرده و در برابر، اقدامات اسرائيل را بزرگ‌ترين چالش استراتژيک برای ترکيه توصيف و تاکيد کرده است که سياست‌های اسرائيل را «عمده‌ترین خطر برای تمامی خاورميانه» می‌داند.
این رسانه‌ها اوایل شهریورماه نیز خبر دادنده‌بودند که نام ایران از فهرست «تهدیدهای امنیتی خاص» ترکیه حذف شده‌است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، شورای امنيت ملی ترکيه در سند تازه راهبردی خود نوشته است که «اقدامات اسرائيل ممکن است کشورهای خاورميانه را به مسابقه تسليحاتی بکشاند.»

اين سند راهبردی موقعیت ترکيه را در پنج سال آينده را تبیین کرده است.

اين تغيير جدی و بی‌سابقه در ديدگاه ترکيه عليه اسرائيل همزمان با نزديک شدن به ايران و سوريه است.

دولت آنکارا و ارتش ترکيه در طول دو دهه اخير پيمان‌های راهبردی، به ويژه در زمينه دفاعی، امنيتی و نظامی با اسرائيل داشته است و ارتش ترکيه در رزمایش‌های دوجانبه يا رزمايش‌های زير چتر ناتو با ارتش اسرائيل همکاری تنگاتنگ داشت.

به گزارش رسانه‌های ترکيه، در کنار اسرائيل، از يونان نيز بار دیگر به عنوان تهديد راهبردی برای ترکيه در پنج سال آينده نام برده شده است.

به گزارش رسانه‌های ترکيه، شورای امنيت ملی ترکيه در کنار نام ايران و سوريه، کشورهای بلغارستان، ارمنستان و گرجستان را نيز که تاکنون به عنوان «تهديدی راهبردی برای ترکيه» محسوب می‌شدند، پاک کرده است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، ترکيه در سند تازه‌اش به چند «تهديد استراتژيک» از نوع مدرن نيز برای امنيت ملی خود اشاره کرده است: اينترنت، گرمايش کره زمين و پيرشدن جمعيت ترکيه.

از سوی دیگر روزنامه اسرائيلی معاريو يکشنبه نوشته است که «ديپلمات های غربی» به آگاهی دولت اسرائيل رسانده‌اند که ترکيه به توصيف اسرائيل به عنوان «تهديد راهبردی» برای امنيت ملی آن کشور اکتفا نمی‌کند، بلکه به سوی قطع کامل مناسبات با اسرائيل پيش می‌رود.

اين «ديپلمات‌ها» ارزيابی کرده‌اند که قطع مناسبات با نزديک شدن موعد برگزاری انتخابات پارلمانی ترکيه جدی‌تر می‌شود. انتخابات ترکيه ژوئن ۲۰۱۱ برگزارخواهد شد.

مناسبات ترکيه با اسرائيل از سی و يکم ماه مه امسال شديدا وخيم شد؛ در آن روز تکاوران دريايی اسرائيل به کشتی ترکيه‌ای ماوی مرمره در آب‌های دريای مديترانه حمله کردند که طی آن ۹ فعال طرفدار فلسطینیان کشته شدند. آن کشتی در چارچوب «ناوگان آزادی يک» قصد داشت حصر آبی غزه را بشکند و به هشدارهای ارتش اسرائیل توجهی نشان نداد.

دولت ترکيه برای بهبود مناسبات با اسر ائيل سه شرط تعيين کرده است؛ پوزش خواهی رسمی، پرداخت غرامت به خانواده‌های ۹ قربانی و صدها سرنشين ديگر کشتی ماوی مرمره و محاکمه عاملان حمله.

اسرائيل نه تنها اين سه شرط را مورد بی‌اعتنايی قرار داده است بلکه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، هفته گذشته در ملاقات با تکاوران نيروی دريايی اسرائيل که در حمله بر ماوی مرمره دخالت داشتند، اقدام آنها را «قانونی، ضروری و در راستای دفاع ملی» ناميد و از تکاوران «قدردانی» کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، هفته گذشته گفت «اسرائيل بايد بهای گستاخی خود را که خصيصه هميشگی اسرائيل بوده، بپردازد در غير اين صورت بزودی دوستی کشور بزرگی مانند ترکيه را ازدست خواهد داد» و افزود که اگر نخست وزير اسرائيل در همايش جهانی آب و هوا در يونان شرکت کند، وی حضور خود را لغو خواهد کرد.

آمريکا و ناتو نزديک شدن ترکيه به ايران همزمان با وخيم شدن مناسبات ترکيه با اسرائيل در يک سال اخير را با ديده مطلوبی نگاه نمی‌کنند.
XS
SM
MD
LG