لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

بریتانیا دادگاه بازداشتی‌های انتخابات را تقبیح کرد


حسین رسام،‌کارمند سفارت بریتانیا، در دادگاه دوم بازداشتی‌های انتخابات
حسین رسام،‌کارمند سفارت بریتانیا، در دادگاه دوم بازداشتی‌های انتخابات
در واکنش به دادگاهی شدن یکی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران، لندن این محاکمه را «غیرقابل قبول» خواند و آن را مغایر با تضمین‌های گذشته مقام‌های بلندپایه ایرانی در این زمینه دانست.

در دومین دادگاه دسته‌جمعی مربوط به رویدادهای پس از انتخابات ایران که بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در آن حضور دارند حسین رسام، کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران، نیز در جایگاه متهمان قرار داشت.

در متن کیفرخواستی که دادستان علیه متهمان قرائت کرد سه بار نام حسین رسام برده شد.

در متن کیفرخواست افزون بر زدن اتهام‌های مختلف به دولت بریتانیا، مبنی بر دخالت این کشور در امور داخلی ایران و تلاش برای راه‌اندازی «کودتای مخملی» با استناد به «اعترافات» حسین رسام آمده است که «کلیه دیپلمات‌های سفارت» بریتانیا در تجمعات اعتراضی پس از انتخابات شرکت کرده‌اند.

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به محاکمه حسین رسام اعلام کرد: «این کاملا غیرقابل قبول و در تضاد مستقیم با تضمین‌هایی است که بارها از سوی مقام‌های بلندپایه ایرانی داده شده است.»

وزارت خارجه بریتانیا می‌افزاید: «ما این دادگاه‌ها و به اصطلاح اعترافات زندانیانی را که حقوق انسانی اولیه آنها نادیده گرفته شده، تقبیح می‌کنیم.»

در متن کیفرخواست دومین دادگاه انتخاباتی آمده است که «انگلیسی‌ها» درصدد بوده‌اند «خلاء اطلاعاتی آمریكا و اسرائیل» را پر کنند و در این راستا با «ارتباط‌گیری با نخبگان، احزاب و شخصیت‌های سیاسی به منظور جمع‌آوری اطلاعات و آماده‌سازی جهت همكاری با سرویس آن كشور» اقدام می‌کردند.

در این کیفرخواست همچنین از راه‌اندازی شبکه فارسی بی‌بی‌سی از سوی دولت بریتانیا هم‌سو با «استراتژی براندازی از نوع نرم» یاد شده است.

دادستان در این کیفرخواست فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی سفارت بریتانیا در ایران را نیز پوششی برای جذب نخبگان و در راستای همان براندازی نرم عنوان کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و شماری دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی کشورهای غربی را متهم می‌کنند که در اعتراض‌های اخیر ایران نقش دارند.

در این میان روابط ایران و بریتانیا در بحبوبه رویدادهای اخیر هرچه بیشتر تیره شد و پس از آن که آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات دولت بریتانیا را «خبیث» خواند لندن سفیر ایران را احضار کرد.

تهران و لندن پس از آن به صورت متقابل دو دیپلمات یکدیگر را از خاک خود اخراج کردند.

تنش میان دو کشور در تیرماه امسال و ‌با دستگیری ۹ کارمند ایرانی سفارت بریتانیا در تهران به اوج خود رسید، به طوری که با واکنش اتحادیه اروپا مواجه شد. از این ۹ نفر حسین رسام همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

در کیفرخواستی که روز شنبه در دادگاه قرائت شد، همچنین به سفیر بریتانیا در تهران نیز اشاره رفته است. در این کیفرخواست به نقل از «اعترافات» گرفته شده آمده است که در جریان رویدادهای پس از انتخابات «سفیر انگلیس از كارمندان محلی درخواست داشته كه اوضاع در سایر شهرها را نیز بررسی و گزارش نمایند».

در این کیفرخواست در حالی به سفیر بریتانیا، سایمون گاس، اشاره شده است که او از معدود سفیران غربی بود که در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد در روز چهاردهم مردادماه شرکت کرده بود.

محاکمه شهروند فرانسوی

در این دادگاه کلوتیلد رایس، یک شهروند فرانسوی، که روز دهم تیرماه در فرودگاه بازداشت شده بود نیز در جایگاه متهمان حضور داشت.

کلوتیلد رایس ۲۳ ساله است و در دانشگاه اصفهان به تدریس زبان فرانسه اشتغال داشت. وی بیش از شش ماه است که در ایران به سر می‌برد. پیش از این گفته شده بود که این شهروند فرانسوی از تجمعات اعتراضی عکاسی کرده است.

در کیفر خواست دادستان آمده است که این شهروند فرانسوی به «جمع‌آوری اطلاعات به طور شبكه‌ای» و نیز «القاء ضرورت اعتصاب» متهم است.
XS
SM
MD
LG