لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

«واشینگتن با پیشنهاد متکی در مورد تبادل سوخت مخالف است»


رآکتور امیرآباد تهران
رآکتور امیرآباد تهران
یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه پیشنهاد منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در مورد تبادل اورانیوم را رد کرد و آن را «ناسازگار» با پیشنهاد وین دانست.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «به نظر می‌رسد پیشنهاد امروز ایران، با پیش‌نویس منصفانه و متعادلی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در مشورت با ایالات متحده، روسیه و فرانسه پیشنهاد شده بود، سازگاری ندارد.»

منوچهر متکی روز شنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی منامه اظهار داشت که ایران حاضر است «۴۰۰ کیلوگرم» اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد را در جزیره کیش با اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده معاوضه کند.

این مقام آمریکایی که از ذکر نامش خودداری کرده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، پیشنهاد منوچهر متکی را دارای نکته تازه‌ای ندانسته و از ایران خواست که در پی اجرای پیشنهاد کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

برپایه توافق وین، که ایران به طور اصولی با آن موافقت کرده بود، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده خود را در یک محموله و تا آخر سال جاری میلادی به روسیه می‌فرستد و به جای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با غنای ۲۰ درصد برای رآکتور تهران تحویل می‌گیرد.

هواداران پیشنهاد وین، معتقدند ایران با خروج ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود که معادل با ۷۵ درصد از کل موجودی اورانیوم غنی‌شده‌اش است، امکان ساخت بمب اتمی را در آینده نزدیک نخواهد داشت.

این مقام آمریکایی در ادامه به خبرگزاری فرانسه گفت: «متأسفانه، ایران برای گفت‌وگوی بیشتر درباره برنامه هسته‌ای خود، بی‌رغبت بوده است. ما از ایران می‌خواهیم این فرصت را هدر ندهد».

به گفته این مقام آمریکایی توافق وین «فرصتی» برای ایران بود تا بتواند در مسیر اعتمادسازی درباره برنامه اتمی‌اش قرار گیرد.

در همین حال روز جمعه کاخ سفید هشدار داد اگر تهران تا پایان ماه جاری میلادی توافقنامه وین را نپذیرد با «پیامدهای» آن مواجه خواهد شد.

ایالات متحده پیش از این با همکاری متحدان اروپایی خود و نیز روسیه و چین، توانست قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به تصویب برساند که می‌تواند مقدمه‌ای برای تصویب قطعنامه‌ای دیگر در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی باشد.
XS
SM
MD
LG