لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

نگرانی کشاورزان از سرنوشت زاینده رود


زاینده رود
زاینده رود
روز سه شنبه کشاورزان شرق شهرستان اصفهان در دیدار با مسئولان این استان با ابراز نگرانی از تغییر احتمالی مرز آبی زاینده رود و کم‌آبی‌های اخیر خواستار عملی شدن وعده‌های مسئولان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر کشاورزان شرق اصفهان در این جلسه که در خشکسالی شدیدی به سر می برند به مسئولان گفته‌اند که تغییر احتمالی مرز آبی زاینده رود امری غیرقابل قبول است و به آنها خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

بر پایه این گزارش در این جلسه کشاورزان همچنین خواهان تمدید مهلت وام کشاورزان، پیگیری وام پنج میلیون تومانی ، پرداخت خسارات خشکسالی و اختصاص ۵۰ میلیارد تومان مصوب هیئت دولت شده‌اند.

در این جلسه کاظم محمدی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره تغییر احتمالی مرز ابن رودخانه گفت: «مرز جغرافیایی زاینده رود مقوله ای است که مسئولان استان باید بر آن نظارتی کامل داشته باشند زیرا اکنون مسائلی در خصوص تغییر این مرز از جانب استان چهار محال و بختیاری مطرح شده است.»

نماینده اصفهان با «فاجعه‌بار» خواندن تغییر مرز جغرافیایی زاینده افزود: «در حال حاضر کشاورزان شرق اصفهان همچون بیمارانی سرطانی هستند که عفونت همه آنها را فرا گرفته و نیازمندی تدبیر جدی هستند.»

این نماینده کشاورزان شرق اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از نحوه تقسیم آب زاینده رود پرداخت.

‌در این جلسه همچنین مجید خشوعی عضو انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان، اعلام کرد که مسئولان استان چهارمحال و بختیاری، در حال احداث یک شهرک تفریحی در کنار سد زاینده رود هستند که به گفته وی آلودگی زاینده رود یکی از پیامدهای این اقدام است.

مهرداد مرادوند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان نیز در این نشست، با اشاره به خشکسالی‌های اخیر گفت: «سال گذشته در سطح شهرستان اصفهان نزدیک به 15 هزار هکتار گندم کاشته شد که متاسفانه در اثر خشکسالی نزدیک به یک سوم از این کشت به دلیل در همان ابتدا حذف شد و بقیه نیز در طول دوران آب دهی و بخشی نیز در مراحل پایانی به دلیل خشک سالی از بین رفتند.»

به گفته این مقام مسئول، از۱۰ هزار هکتار زمین زیر کشت در سطح شهرستان اصفهان ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن گندم برداشت و تحویل داده شد.

زاینده‌رود یكی از بزرگترین رودخانه‌های ایران است كه در مركز ایران غرب و شرق در جریان است؛ سرچشمه این رودخانه، دامنه‌های زردكوه بختیاری است. این رودخانه آب آشامیدنی شهر یزد را نیز تامین می‌كند.
XS
SM
MD
LG