لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

کمک جهانی ۱۶ ميليارد دلاری برای مبارزه با فقر


بان کی مون کمک برای مبارزه با فقر را بدان دليل مهمتر دانست که اين تعهدات با بحران بازارهای مالی مصادف شده است. (عکس: AFP)
بان کی مون کمک برای مبارزه با فقر را بدان دليل مهمتر دانست که اين تعهدات با بحران بازارهای مالی مصادف شده است. (عکس: AFP)

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، اعلام کرد: به رغم بحران مالی کنونی در جهان، سران کشورها، جامعه مدنی و بخش خصوصی تعهد کرده اند که برای مبارزه با فقر ۱۶ ميليارد دلار بپردازند.


پس از پايان اجلاس «اهداف توسعه هزاره» که روز پنجشنبه در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، بان کی مون گفت که بسياری از کشورها «تعهد» کرده اند «برای کمک به جهان فقير، نزديک به ۱۶ ميليارد دلار بپردازند.»


دبير کل سازمان ملل متحد با اين حال گفت: رقم دقيق کمک های سران جهان، بخش خصوصی و جامعه مدنی پس از محاسبه اعلام خواهد شد.


بان کی مون با تحسين کمک دهندگان، اين کمک ها را بدان دليل مهمتر دانست که اين تعهدات با بحران بازارهای مالی مصادف شده است.


وی گفت: «اين دقيقا همان ائتلاف جهانی و گسترده ای است که ما برای رسيدن به همه اهداف هزاره به آن نياز داريم.»


  • «اين دقيقا همان ائتلاف جهانی و گسترده است که ما برای رسيدن به همه اهداف هزاره نياز داريم.»
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل

بان کی مون روز پنجشنبه ميزبان قريب به ۱۰۰ نفر از سران کشورهای جهان بود.


در اين نشست، درباره راهکارهای موثر برای کاهش فقر به رغم بحران مالی در جهان و افزايش بهای انرژی و غذا بحث و گفت و گو شد.


سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۰ميلادی اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ به هشت هدف دست يابد.


از بين بردن فقر و گرسنگی شديد، دستيابی به آموزش ابتدايی در همه جهان، بهبود برابری جنسی، کاهش مرگ و مير کودکان، بهبود بهداشت مادران، مبارزه با بيماری هايی مانند ايدز، ثبات زيست محيطی و ايجاد مشارکت جهانی برای توسعه، این هشت هدف سازمان ملل متحد هستند.


سازمان ملل متحد اميدوار است تا سال ۲۰۱۵ ميلادی بتواند آنها را محقق سازد.


در اجلاس روز پنجشنبه مبارزه با مالاريا، آموزش، بهداشت و امنيت غذايی بيشترين کمک ها به خود جذب کردند.


کمک دهندگان متعهد شده اند که سه ميليارد دلار برای مبارزه با بيماری مالاريا اختصاص دهند که می تواند در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ میلادی، جان چهار ميليون و دويست هزار نفر را از مرگ نجات دهد.


برپايه آمار سازمان ملل متحد، سالانه نزديک به يک ميليون نفر در ۱۰۹ کشور جهان، جان خود را به دليل بيماری مالاريا از دست می دهند.


برای مبارزه عليه مالاريا، ۱.۱ ميليارد دلار از سوی بانک جهانی، و ۱.۶۲ ميليارد دلار از سوی «صندوق جهانی مبارزه با ايدز، سل و مالاريا» تعهد شده است.


از سوی ديگر، بيل گيتس، رييس مايکروسافت، در اين اجلاس اعلام کرد که «بنياد بيل و مليندا گيتس» ۱۶۸.۷ ميليون دلار برای تاسيس مرکزی اختصاص خواهد داد که بر روی نسل جديد واکسن ضد مالاريا تحقيق خواهد کرد.


در حوزه آموزش، بان کی مون گفت که کمک دهندگان پرداخت مبلغ ۴.۵ ميليارد دلار را متعهد شده اند که با اين پول می توان تا سال ۲۰۱۰ میلادی، ۲۴ ميليون کودک را به مدرسه فرستاد.


XS
SM
MD
LG