لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

«زندان رجایی شهر؛ ارژنگ داوودی در اعتصاب غذا»


ارژنگ داوودی
ارژنگ داوودی
این روزها «اعتصاب غذا» به بحث نخست ِ زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران بدل شده است؛‌ پس از اعتصای غذای ۱۷ نفر از زندانیان پس ار انتخابات ریاست جمهوری، خبر می‌رسد که یک زندانی سیاسی دیگر نیز از ۳۳ روز پیش در زندان رجایی شهر اعتصاب غذا کرده است.

آنگونه که نازنین داوودی، همسر ارژنگ داوودی به رادیو فردا می‌گوید، خواسته اصلی این زندانی سیاسی، اجازه دیدار با همسرش است.

نازنین داوودی: مشکل اصلی همین تماس تلفنی است که قطع کرده‌اند و برای همین هم من به آن صورت که بایستی هر روز خبر داشته باشم، ندارم. دو سه روز در میان، دوستان زنگ می‌زنند و خبرحال و احوال ایشان را به من می‌دهند.



- یعنی شما با خودشان صحبت نمی‌کنید؟

نخیر، اگر می‌توانستم با خودشان صحبت کنم که اصلا" این مشکل اعتصاب پیش نمی‌آمد.

ـخانم داوودی، همسرتان از کی اعتصاب غذا کرده‌اند؟

از۲۳ تیرماه، امروز(یکشنبه) ۳۳ روز است.


ـ در اعتراض به چه چیزی آقای ارژنگ داوودی اعتصاب غذا کرده‌اند؟

بیشتر از ۲ ماه است که تلفن ایشان را قطع کرده‌اند، اوایل تلفن‌های ایشان محدود بود . فقط می توانستند ۵ یا ۶ دقیقه مکالمه کنند. بدتر از این، ماموران در کنار شخصی که می‌خواست تلفن کند می‌ایستادند و مکالمه زندانی را گوش می‌کردند. ایشان به همین خاطر زنگ نمی‌زدند. و بعد از اینکه اعتصاب غذایشان را شروع کردند، کلا تلفن‌هایشان قطع شد.

دلیل دیگری که برای اعتصاب غذا داشتند این بود که پیش از این یک شکایت کتبی بر علیه آقای حاج کاظم،رئیس زندان، تنظیم کرده بودند. به این دلیل که روز ۲۲ بهمن سال گذشته ، ایشان را بدون هیچ دلیل مشخصی به انفرادی منتقل کرده بودند.

برای همین همسرم بر علیه رئیس زندان شکایت کردند و متاسفانه با وجود اینکه دادستان کرج دستور رسیدگی داده بود، دادیار ناظر زندان پرونده را نگه داشت و الان بیشتراز هشت ماه است که به این شکایت رسیدگی نشده است.

ـ خانم داوودی، الان شما می دانید ایشان بعد از 30 روز اعتصاب غذا در چه وضعیتی هستند؟

تنها خبری که دارم این است که به من می گویند «حال ایشان خوب است» البته اینکه سفارش شده که به من بگویند که حالشان خوب است را می‌فهمم. می‌دانم که ایشان از این موضوع اکراه دارند که قضیه به طور مشخص گفته بشود .اما در هر حال طبیعی است که از نظر جسمی ضعیف شده‌اند.

ـ در حال حاضر، خواسته ایشان این است که تلفن ها مجددا وصل شود یا اینکه به شکایت ایشان بر علیه رئیس زندان رسیدگی شود؟

بله،دقیقا.

ـ خانم داوودی می‌شود به طور خلاصه بفرمایید که آقای ارژنگ داوودی کی بازداشت شدند؟ و علت دستگیری ایشان چه بوده، در واقع چه اتهامی به ایشان وارد شده است؟


ایشان ۱۸ آبان سال ۸۲ تحت عنوان اقدام علیه امنیت ملی و نوشتن مانیفست سکولار ایرانیان دستگیر شدند.

ـ ایشان فعال سیاسی بوده‌اند؟ با چه گروه خاصی همکاری می‌کردند ؟

اتهامی که به ایشان زدند، تشکیل جنبش آزادی ایرانیان است. دقیقا به گروه خاصی متصل نیستند.

ـیعنی خودشان به طور مستقل فعالیت می‌کنند؟

بله.

ـخانم داوودی آیا ایشان وکیل دارند؟ آیا کسی پیگیر پرونده و وضعیتشان از لحاظ حقوقی هست؟ و اینکه الان در زندان چه وضعیتی را پشت سر می‌گذارند؟

بله، پرونده‌شان دو وکیل داردکه بسیارهم زحمت هم می‌کشند. آقای دادخواه و آقای رئیسیان. ولی فعلا پرونده به شکلی قفل شده و به خاطر وضعیت فروش خانه ما، تقریبا به بن بست رسیده است .

متاسفانه خانه ما که آقای حداد، قاضی پرونده،دستور پلمب آن را صادر کرده بودند ،الان فروش رفته است و البته معلوم هم نیست تحت چه فعل و انفعالاتی پرونده هم به این شکل مسکوت مانده است.

ـخانه شما را پلمپ کرده بودند و الان فروش رفته است؟ به چه دلیلی؟

بله، این اتفاق افتاده و ما به هر کسی مراجعه می‌کنیم که چرا؟ هیچ کس جوابی برای ما ندارد.

ـیعنی ایشان در خانه فعالیت می‌کردند و به آن دلیل، خانه پلمپ شده است؟

بله، منزل ما هم محل سکونت بود و هم مدرسه. مدرسه‌ای که مجتمع فرهنگی و آموزشی«پرتو حکمت» درآن قرار داشت و محل تحصیل دانش آموزان بود، که پلمب شد.

حتی برای بررسی بیشتر، برای اینکه خانه بازرسی شود بعضی از جاهای خانه را کندند. بعد از آن هم خانه ما پلمب بود. از اول گفتند این پلمب برای چند روزی،به قول خودشان، است اما در نهایت به سه سال طول کشید و بعد از ۳ سال مشخص شد که خانه، متاسفانه به فروش رفته است.

ـ الان حکم آقای ارژنگ داوودی چیست؟

احتمالا ۱۰ سال زندان است و البته یک پرونده باز دیگر هم دارند که هنوز رسیدگی نشده است. به این دلیل می گویم «احتمالا»، چون رای به ما ابلاغ نشده است. دقیقا نمی‌دانیم ولی احتمالا حکم ایشان حبسی قریب به یقین ۱۰ سال باید باشد.

ـ از سال ۸۲ که ایشان را بازداشت کرده‌اند هنوز شما حکم قطعی را نمی‌دانید که چقدر است؟

نه نمی دانیم چقدر است. من هم که این قضیه احتمال را مطرح می‌کنم تازه حدود یک سال است که این احتمال مطرح شده است. تا پارسال ما نمی‌دانستیم و حتی به ما گفت بودند حکم ایشان ۱۵ تا ۲۰ سال زندان است.

ـ شما به عنوان همسر آقای ارژنگ داوودی چه تقاضایی دارید؟ آیا تقاضا دارید که ایشان اعتصاب غذایشان را بشکنند یا اینکه فکر می‌کنید که ایشان باید اعتصاب غذایشان را ادامه بدهند تا جایی که به شکایتشان رسیدگی بشود و به آن درخواستی که مطرح کرده اند برسند؟


از مسئولان حکومت که اصلا نمی‌شود تقاضایی داشت. یعنی من برای این وضعیتی که همسرم دارد و برای کل پرونده، بارها و بارها مراجعه کرده‌ام ، اما متاسفانه رسیدگی نمی‌شود.

تنها تقاضایی که من از خودشان دارم این است که به خاطر آن کسانی که دوستشان دارند دیگر این وضعیت را ادامه ندهند و به اعتصاب غذایشان پایان دهند. چون فکر نمی کنم با وضعیت موجود، کسی به اعتراض ایشان و درخواستشان رسیدگی کند.

مسئولان اولین کاری که بعد از اعتصاب غذای ایشان کردند این بود که ملاقاتشان را قطع کردند و بعد از ملاقات کلا تلفن را قطع کردند.
با این حساب شما فکر می‌کنید که می‌شود از اینها درخواستی داشت.
XS
SM
MD
LG