لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

پيروزی استقلال و نبرد سخت ذوب آهن


بازی استقلال و شاهین بوشهر
بازی استقلال و شاهین بوشهر
در آخرين مسابقه از هفته پانزدهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيم استقلال با بختی بلند تيم شاهين بوشهر را دو بر يک شکست داد و با ۲۷ امتياز همسان با پرسپوليس، ولی به دليل تفاضل گل کمتر صاحب رده سوم شد.

پيروزی استقلال با دو پنالتی حرفدار بود که هر دو با ضربه های دقيق فرزاد آشوبی در ده دقيقه پايانی نيمه نخست به ثمر رسيد.

در پنالتی نخست که در دقيقه ۳۶ رخ داد، به نظر نمی آمد خطايی توسط مسعود نظرزاده روی اميد رضا روانخواه،‌ مهاجم تيم استقلال رخ داده باشد.

در پنالتی دوم خطای احمد آل نعمه، مدافع شاهين، روی فرهاد مجيدی در دقيقه ۴۰ بی چون و چرا می نمود، اما اين که خطا در داخل محوطه جريمه رخ داد و يا در پشت خط جريمه، نياز به نگاه از زاويه ای بهتر داشت.

اين پنالتی لحظه ای به وجود آمد که شاهين پس از خوردن گل نخست، به طور احساسی به جلو کشيد و در نخستين گريز هشيارانه و سريع فرهاد مجيدی، مدافع شاهين با گرفتن پيراهن او مرتکب خطايی گران شد.

اين گل‌ها و چشم پوشی داور از خطای خطرناک لوييز در داخل محوطه جريمه استقلال فرياد اعتراض شاهينی را به آسمان برد. علی مرزبان، دستيار استيلی توسط سعيد بخشی زاده، داور بازی از روی نيمکت اخراج شد و دامنه آن به اعتراض مديرعامل باشگاه شاهين از روی سکوها کشيد.

تا پيش از به ثمر رسيدن گل‌های استقلال بازی سرد و بی‌روح بود و کمتر از ۱۵۰۰۰ تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی تهران از آن ناراضی می‌نمودند.

در نيمه دوم و پس از بازی سراسر تهاجمی و خطرهای پياپی شاهينی‌ها، بازی دفاعی استقلال باعث اعتراض هواداران اين تيم شد.

در نيمه دوم از يک سو تعويض‌ها و تغيير آهنگ بازی تيم شاهين از سوی حميد استيلی و از سوی ديگر تعويض فرهاد مجيدی در بين دو نيمه، (که شايد برای حفظ بازيکن دو اخطاره برای سه اخطاره نشدن و حضور او در بازی بعدی بود) با افت شديد بازی آبی‌پوشان همراه شد.

تک گل شاهين در نيمه دوم، در دقيقه ۶۴ توسط ايمان حيدری و با گريزی از بين دو مدافع ميانی استقلال و در حالتی سراپا تهاجمی از سوی ياران شاهين به ثمر رسيد.

اين گل با فرصت‌های پياپی بعدی – به ويژه در اواخر بازی – می‌توانست سرنوشت بازی را به گونه‌ای ديگر رقم بزند. وقتی بازی دو بر يک شد، شاهينی‌ها بارها تا آستانه گل بعدی هم پيش رفتند ولی بی‌دقتی و يا وسواس در زدن ضربه دقيق پايانی، همه را هدر داد تا برای ياران حميد استيلی با وجود ارائه يک بازی دلچسب تهاجمی، حاصلی جز شکست باقی ماند.

در مسابقه‌های ديگر اين روز تيم پيکان موفق شد با تک گل علی قربانی در دقيقه ۸۸ سايپا را شکست دهد. نفت با گل مهدی محمدزاده در دقيقه ۲۰ با همين نتيجه راه آهن را مغلوب کرد و پاس نيز شکست از شهرداری تبريز را به تساوی دو بر دو بدل کرد. سعيد دقيقی در دقيقه شش از نقطه پنالتی و ميثم بائو در دقيقه ۴۲ به شهرداری برتری دو بر صفر دادند. اما امير محبی در دقيقه ۴۸ و آرتور ياديگاريان در دقيقه ۵۴ با گلهايشان پاس را به باز بازگرداندند.

نبرد سخت ذوب آهن با سئونگنام برای جام قهرمانان فوتبال آسيا

نبرد سخت تيم‌های ذوب آهن ايران و سئونگنام کره جنوبی بر سر جام قهرمانان فوتبال آسيا، مهمترين رويداد فوتبال سال ۲۰۱۰ در قاره کهن است. اين مسابقه روز شنبه ۲۲ آبان در توکيو، پايتخت ژاپن انجام می‌شود و بنگاه خبری فدراسيون بين‌المللی فوتبال، فيفا، در گزارش ويژه‌ای به اين مسابقه عنوان نبرد داود و گوليات داده است.

اين بار دو مدعی در شرايطی بسيار متفاوت از ديدگاه گذشته دو تيم، عنوان قهرمانی قاره را به مسابقه می‌گذارند. ديدار شنبه سئونگنام ايلهوا چونمای کره جنوبی با ذوب آهن به ميزان وسيعی نبرد داود و گوليات است. اما به طور حتم اين رويارويی بين قدرت سنتی آسيا در برابر يک نيروی تازه بپاخاسته قاره است.

ذوب آهن برخاسته از دومين شهر بزرگ ايران، اصفهان، تنها برای دومين بار است که در پيکارهای بزرگ باشگاهی آسيا نبرد می کند. در جهت مخالف سئونگنام يکی از معتبرترين تيم‌های باشگاهی آسيا است که پس از پيروزی در قهرمانی باشگاههای آسيا در ۱۹۹۵ و سوپرکاپ ۱۹۹۶ آسيا، دو عنوان قهرمانی قاره را يدک می‌کشد.

اين نبردی است که در يک سوی آن يک تيم با افکار تهاجمی به نام سئونگنام قرار دارد - تيمی که با ۲۲ گل زده بيش از همه ۳۲ تيم شرکت‌کننده در اين جام گل زده است. ذوب آهن به سهم خود تيم شگفتی‌آفرينی بوده است که با ضد حمله‌های کوبنده‌اش تيم بلند پرواز الهلال عربستان و تيم پوهانگ استيلرز کره جنوبی با داشتن عنوان قهرمانی اين جام را مات کرده است.

جام جهانی ۲۰۱۰ باشگاه‌ها منتظر برنده اين مسابقه است تا در ماه آينده (دسامبر) در امارات به پيکار تيم‌هايی چون اينتر ميلان ايتاليا برود.

روز ۱۳ نوامبر سئونگنام و ذوب آهن در ورزشگاه ملی توکيو رو در روی هم می‌ايستند. در فهرست قربانيان ذوب آهن تا اين مرحله نام‌هايی چون تيم ولخرج ازبکستان يعنی بنيادکار و الاتحاد عربستان با دوبار عنوان قهرمانی اين جام قرار دارند که در همان مرحله گروهی توسط ذوب آهن از پای در آمدند.

سپس در مرحله يک‌چهارم پايانی تيم پوهانگ با داشتن اين جام از سال گذشته، مغلوب تيم ايرانی شد. و در مرحله چهار تيمی نيمه پايانی، پيروزی در برابر اشراف‌های «اريستوکراتها» الهلال عربستان به ثبت رسيد.

حالا ذوب آهن تنها ۹۰ دقيقه تا به پايان رساندن قصه شاه پريان فاصله دارد. پيشتازان ليگ حرفه‌ای فوتبال ايران ازبازی‌های اخير داخلی خود چندان نتايج دلگرم کننده‌ای نگرفته‌اند. پيروزی يک بر صفر بر پاس همدان آنان را با يک امتياز برتری نسبت به پرسپوليس در صدر جدول رده بندی نگاه داشت.

از ۱۹۹۳ که پاس تهران جام قهرمانی باشگاه‌های آسيا را از آن خود کرد، هيچ تيم ايرانی مزه موفقيت در فوتبال آسيا را نچشيده است. سه سال پيش سپاهان اصفهان به نزديکترين فاصله قهرمانی رسيد که در مجموع دو مسابقه رفت و برگشت پايانی ليگ قهرمانان آسيا، سه بر يک مغلوب اواوا رد داياموندز ژاپن شد.

ايرانيان اين بار هر مانعی را از سر راه برداشته‌اند؛ آنان پنج روز زودتر وارد پايتخت ژاپن شده‌اند تا مساله آب و هوای متفاوت و اختلاف ساعت را حل کنند.

برای سئونگنام انتظارات بيشتری در اين مسابقه وجود دارد. يک پيروزی در روز شنبه می‌تواند جام قهرمانی را در کره جنوبی نگاه دارد و کره نخستين کشوری شود که از پيدايش جام تازه از سال ۲۰۰۳ تا کنون، سه بار قهرمان آن شده است.

تيم بازيگر در کا-ليگ (ليگ حرفه ای کره جنوبی) در اين جام يک تيم گلزن بوده است. اين تيم در مرحله ۱۶ تيمی سه گل به گامبا اوزاکای ژاپن (قهرمان سال ۲۰۰۸) زد و هيچ گل نخورد.

با اين حال آنان در مسابقه با ذوب آهن از اين ضربه خواهند خورد که گلزن و مهاجم اصلی اين تيم، زينان رادونچيچ را به دليل محروميت در خط حمله ندارند.

ديگر بازيکن محروم ايلهوا چئون کوانگ-جين در هافبک دفاعی است. اين در حالی است که هونگ چول در دفاع چپ نيز به همراه تيم ملی اميد کره جنوبی درگير رقابت‌های بازی‌های آسيايی ۲۰۱۰ است. سئونگنام پيش از سفر به ژاپن در همين شنبه گذشته در زمين تيم گيونگنام دو بر دو مساوی کرد. نتيجه‌ای که سئونگنام را در رده پنجم جدول رده بندی کا-ليگ قرار داد.

پيروزی در توکيو يک موفقيت بزرگ برای شين تائه-يونگ، مربی اين تيم به شمار می‌رود که سال‌ها در تيم سئونگنام به عنوان بازيکن خدمت کرده است.

دوران بازيگری او شامل قهرمانی سئونگنام به سال ۱۹۹۶ در باشگاه‌های آسيا نيز می‌شود. اگر آنان بتوانند ذوب آهن را شکست دهند اين هافبک پيشين، نخستين کره ای خواهد بود که هم به عنوان بازيکن و هم به عنوان مربی، قهرمان جام باشگا‌های آسيا شده است. همتای او در طرف مقابل منصور ابراهيم زاده نيز با رده های بالا بيگانه نيست. او دستيار لوکا بوناچيچ بود که با سپاهان در ۲۰۰۷ به نيابت قهرمانی آسيا رسيد.

بازيکنان شاخص

با محروم بودن رادونچيچ بار گلزنی تيم سئونگنام بر دوش موريسيو مولينا، مهاجم کلمبيايی اين تيم خواهد بود که در ده بازی گذشته هفت گل برای تيمش به ثمر رسانده است. کسی که از دروازه ذوب آهن دفاع می‌کند شهاب گردان است که در طول اين مسابقه‌ها توانايی چشمگيری در حفظ دروازه‌اش داشته و در طول يازده مسابقه تنها پنج گل خورده است.

سئونگنام برای شبيه‌سازی پيروزی بر الشباب در مسابقه نيمه پايانی، اين بار با همان لباس در برابر ذوب آهن بازی خواهد کرد: پيراهن زرد و شورت قرمز که ماه پيش برای نخستين بار در مسابقه برگشت سرنوشت ساز آن را برتن کرد.

منصور ابراهيم زاده سرمربی تيم ذوب آهن گفته است: «ما بخت خوبی برای پيروزی داريم زيرا بازيکنان ما در بهترين شرايط روحی هستند و يک گروه به هم مرتبطند. در آنان يک روح واقعی تيمی و يک همبستگی خاص وجود دارد.»
XS
SM
MD
LG