لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

اعتصاب، پمپ‌بنزین‌های فرانسه را فلج کرد


صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت فرانسه
صف‌های طولانی در جایگاه‌های سوخت فرانسه
همزمان با تداوم اعتصاب يک هفته‌ای کارگران بخش حمل و نقل و بخشی از کارگران پالايشگاه‌های فرانسه برخی از جايگاه‌های بنزين در اين کشور خالی شده‌اند. اين وضعيت ناشی از اعتراضات گسترده کارگران و حقوق‌بگيران فرانسه به طرح دولت برای افزايش سن بازنشستگی است. اما دولت می‌گويد از طرح خود عقب نشينی نخواهد کرد.

مسئولان اتحاديه واردکنندگان سوخت فرانسه می‌گويند مشکل کمبود بنزين نيست و مخازن برای مصرف چند هفته بنزين دارند. اما کارگران اعتصابی با مسدود کردن راه‌ها مانع از نقل و انتقال بنزين می‌شوند.

در همين حال اتحاديه‌های کارگری مدعی‌اند که توليد در دوازده پالايشگاه فرانسه متوقف شده است. کارگران فرانسه دور جديد اعتصاب در اعتراض به طرح دولت برای افزايش سن بازنشستگی از ۶۰ به ۶۲ سال را از يک هفته پيش آغاز کرده‌اند.

دولت فرانسه می‌گويد که اقتصاد اين کشور ديگر توان پرداخت هزينه‌های ناشی از بازنشستگی در سنين پايين‌تر را ندارد. نخست وزير فرانسه روز يکشنبه گفت که دولت با اقدامات ضروری مانع از آن خواهد شد که کمبود بنزين اقتصاد کشور را متوقف کند. وی تاکيد کرد که دولت از تصميم خود برای افزايش سن بازنشستگی عقب‌نشينی نخواهد کرد.

بخشی از دانش آموزان و دانشجويان فرانسه نيز روز دوشنبه در حمايت از کارگران اعتصاب کرده و طبق آمارهای دولتی بيش از ۲۶۰ دبيرستان در حالت نيمه تعطيل بوده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان از قول سازمان هواپيمايی کشوری فرانسه اعلام کرد که تحت تاثير کمبود بنزين و اعتصاب‌های موجود نيمی از پروازها از فرودگاه «اورلی» پاريس و ۳۰ درصد از پروازها در فرودگاه‌های ديگر اين شهر لغو خواهند شد.

دامنه اعتصاب کارگران حمل و نقل به بلژيک نيز گسترش يافته و تحت تاثير آن روز دوشنبه حرکت قطارهای سريع السير «يورو استار» بين شهر بروکسل با پاريس و لندن متوقف شد.

شبکه خبری سی ان ان می‌افزايد که در روز شنبه شهرهای فرانسه شاهد تظاهرات گسترده اتحاديه‌های مختلف بود. وزارت کشور جمعيت تظاهرکنندگان را حدود ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد ولی اتحاديه‌های کارگران و کارمندان می‌گويند قريب به ۳ ميليون نفر در بيش از ۲۰۰ تظاهرات در سراسر کشور شرکت کرده‌اند.

طرح دولت فرانسه برای افزايش سن بازنشستگی چهارشنبه گذشته در پارلمان فرانسه به تصويب رسيد ولی برای تصويب نهايی آن به عنوان قانون به تاييد مجلس سنا نياز دارد که روز بيستم اکتبر در اين مورد رای گيری خواهد کرد.

با وجود مخالفت‌های گسترده بخش زيادی از مردم و احزاب و سياستمداران فرانسه، نيکولا سارکوزی رييس جمهور کشور تاکيد می‌کند که به خاطر افزايش عمر متوسط هزينه تامين حقوق و بازنشستگی از سن ۶۰ سال به بودجه کشور فشار زيادی وارد می‌کند. به همين خاطر دولت وی باوجود کاهش محبوبيت رييس جمهور مصمم است که اين طرح را اجرا کند.
XS
SM
MD
LG