لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۸

ايران و عربستان؛ ادامه رقابت آتشين در فوتبال


تیم استقلال
تیم استقلال
سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا برخورد بين الشباب و استقلال در مرحله ۱۶ تيمی ليگ قهرمانان فوتبال آسيا را بخش ديگری از رقابتی آتشين بين ايران و عربستان در تمام سطوح فوتبال توصيف کرده است.

يک روز پيش از مسابقه استقلال با الشباب در رياض در چارچوب ليگ قهرمانان فوتبال قاره اين سايت نوشته است: گرچه سعودي‌ها دو بار با تيم الاتحاد قهرمان ليگ قهرمانان آسيا شده و يک بار هم نايب قهرمان آن بوده است، اما به هنگام برخوردهای رو در رو، ايراني‌ها هميشه لقمه های گلوگيری برای آنان بوده‌اند. در واقع يکی از سخت‌ترين و ترسناک‌ترين جاها برای پيروزی سعودی‌ها در فوتبال آسيا هنگامی است که آنان با ايران رو به رو می‌شوند. ايران تيمی است که معمولا بر ده‌ها هزار تماشاگری تکيه می‌کند که برای حمايت در برابر همه تيم‌های مهمان می‌آيند.

در مورد ۱۲ بازی تيم‌های سعودی در ليگ قهرمانان آسيا تنها الهلال، ملقب به تايتان‌های رياض، توانسته است در خاک ایران پيروز شود. پيروزی يک بر صفر آنان بر صبا باتری در رقابت‌های سال ۲۰۰۹ ليگ قهرمانان تنها به عنوان سوسويی در ميان امواج شکست‌های تيم‌های سعودی نمود پیدا می‌کند.

از سوی ديگر تيم‌های ايرانی در ۱۲ مسابقه در عربستان سعودی سه بار پيروز شده‌اند. سپاهان نايب قهرمان پيشين ليگ قهرمانان نخستين تيمی بود که به سال ۲۰۰۷ با پيروزی يک بر صفر بر الشباب در رياض، توانست در مرحله نخست ليگ قهرمانان در عربستان سعودی پيروز شود.

بار ديگر اين سپاهان بود که در سال ۲۰۰۸ با پيروزی يک بر صفر بر الاتحاد تيم قهرمان دو بار آسيا را در جده تکان داد. اين در حالی بود که در مرحله گروهی امسال هم استقلال دو بر يک الاهلی را در جده به زانو درآورد.

سپاهان به تنهايی ۱۲ بار با تيمهای سعودی مسابقه داشته که در هشت مسابقه پيروز شده است. آنان دو بار شکست خورده اند و دو بار هم مساوی کرده‌اند.

تا کنون از مجموع ۲۵ مسابقه بازی شده بين باشگاه‌های اين دو کشور تيم‌های ايرانی ۱۳ بار پيروز شده‌اند، در حالی که سعوديها تنها توانسته‌اند در شش بازی تمام امتيازها را از آن خود کنند.

يکی از اين مسابقه‌ها در فصل ۰۳-۲۰۰۲ در کويت انجام شد که مسابقه‌های مرحله گروهی در يک کشور انجام می‌شد. شش مسابقه هم مساوی به پايان رسيد. از هشت مسابقه انجام شده امسال که پنج بار آن به سود ايرانی‌ها بود، تنها يک بار تيمی از سعودی برنده شد و دو بار هم کار به تساوی کشيد. ايران از نظر گل زده و خورده نيز برتری ۳۳ بر ۲۷ را بر سعودی دارد.

با اين حال موفقيت کلی باشگاه‌های سعودی در ليگ قهرمانان آسيا در اين آمارها برتر نشان می‌دهد. الاتحاد در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ قهرمان شده و سال پيش هم پس از پوهانگ استيلرز کره جنوبی نايت قهرمان آسيا شده است. اين در حالی است که ايرانيان تنها در سال ۲۰۰۷ سپاهان را در فينال جام داشته است تا مشکلات خود را نشان دهد.

امسال سه تيم ايرانی – ذوب آهن، استقلال و مس کرمان – به مرحله ۱۶ تيمی راه يافته‌اند که قابل مقايسه با دو تيم الهلال و الشباب سعودی است. با اين حال هر دو تيم سعودی با سرگروهی در گروهای خود صعود کرده‌اند، در حالی که ميان تيم‌های ايرانی تنها ذوب آهن توانست تيم برتر گروه «بی» باشد.

ذوب آهن در مرحله ۱۶ تيمی با مس کرمان رو به رو می‌شود ولی مساله اينجاست که آيا استقلال می‌تواند با پيروزی خارج از خانه بر حريف سعودی تيم ديگر صعود کننده ايرانی به مرحله بعد باشد. استقلال روز ۱۱ مه (سه شنبه ۲۱ ارديبهشت) با الشباب پيکار خواهد کرد.
مسابقه‌های مرحله ۱۶ تيمی به صورت تک حذفی خواهد بود که تيمهای سرگروه ميزبان هستند.
XS
SM
MD
LG