لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

بررسی روزنامه‌های صبح پنج‌شنبه ایران


روزنامه حيات نو خبر از ارائه نخستين درخواست مجوز ‌برای راهپيمايی روز ۱۳ آبان از سوی هواداران ميرحسين موسوی خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه انجمن اسلامی مدرسين دانشگاه‌ها اولين تشکلی است که برای برگزاری راهپيمايی روز ۱۳ آبان از استانداری تهران درخواست مجوز کرده است.

علی‌محمد حاضری، دبيرکل اين انجمن به روزنامه حيات‌نو گفته است «پيش‌بينی می‌شود بعضی تشکل‌های اصلاح‌طلب نيز در‌خواست‌‌هايی در اين زمينه بدهند. »

حيات نو نوشته که پيش از اين نيز بسياری از تشکل‌ها درخواست مجوز برای راهپيمايی برای مناسبت‌های مختلف کرده بودند که وزارت کشور با اين درخواست‌ها مخالفت کرده بود.

ارائه درخواست مجوز برای راهپيمايی ۱۳ آبان از سوی اين تشکل نزديک به ميرحسين موسوی پس از آن صورت گرفت که فرمانده نيروی انتظامی اعلام کرد در صورت داشتن مجوز برای راهپيمايی ماموران تحت امرش با شرکت کنندگان در راهپيمايی برخورد نخواهند کرد.
همزمان روزنامه تهران امروز از تدابير تازه امنيتی برای سفارت روسيه در تهران خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه اين تدابير پس از آن به اجرا گذاشته شد که سفارت روسيه خواهان اعمال تدابير شديد امنيتی برای اين سفارتخانه در تهران شد.

تهران امروز نوشته «طی روزهای آينده و به‌ويژه در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی قرار است افرادی جلوی سفارت روسيه تجمع کرده و شعارهايی عليه سياست‌های روسيه در قبال ايران سر دهند.»

تقويت ارتباط کروبی و موسوی به رغم محدوديت‌ها

روزنامه اعتماد ديدار دومين مهدی کروبی و مير حسين موسوی را مورد توجه قرار داده و آن را «تقويت ارتباط ها به رغم محدوديت ها» توصيف کرده است.

اين روزنامه نوشته «مهدی کروبی روز سه شنبه به ديدار ميرحسين موسوی رفت تا با حضور در دفتر کار او به رايزنی در خصوص فضای حاکم بر کشور، عملکرد دستگاه های اجرايی و برخی حوادث کشور بپردازد.»

به نوشته اعتماد در اين ديدار مهدی کروبی و ميرحسين موسوی به مشورت در باب اقدامات آتی خود و تحليل فضای آينده کشور پرداختن و همچنين مقرر شد اين دو به تقويت راه‌های ارتباطی خود به رغم برخی محدوديت ها بپردازند.»

شمار قربانيان آنفلوانزای خوکی در ايران به ۲۲ نفر رسيد

روزنامه جام جم گزارش داده که با مرگ ۶ نفر ديگر براثر بيماری آنفلوانزای خوکی شمار قربانيان اين بيماری در ايران به ۲۲ نفر رسيده است.
به گزارش اين روزنامه رئيس مرکز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت با اعلام آخرين وضعيت بيماری آنفلوآنزای نوع خوکی در کشور از ابتلای ۴۴۴ فرد جديد و مرگ ۶ نفر ديگر بر‌اثر اين بيماری خبر داده است.

دکتر محمدمهدی گويا گفته است در ايران طی‌هفته گذشته با ابتلای ۴۴۴ مورد جديد به بيماری آنفلوانزای خوکی تعداد مبتلايان به اين بيماری در کشور به ۱۶۳۸ نفر رسيده است. »

«افشای پخش بی‌سابقه پول در يک سال اخير»

روزنامه جمهوری اسلامی از «افشای آمارهای پخش گسترده پول در يک سال اخير» خبر داده و نوشته «در حالی که با سياست‌های انقباضی دکتر مظاهری در رياست بانک مرکزی رشد نقدينگی مهار شده بود تازه ترين اخبار از افزايش ۸۰ درصدی رشد نقدينگی در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته حکايت دارد.»

اين روزنامه گزارش داده که بنابر آمار رسمی بانک مرکزی رشد نقدينگی طی شش ماهه نخست امسال با افزايش ۸۰ درصدی از ۱۶ درصد به ۲۷ درصد رسيده و پايه پولی کشور نيز در طول همين دوره کوتاه رشد ۴۷ درصدی را شاهد بوده است.

روزنامه جمهوری اسلامی با تاکيد براينکه «پخش گسترده پول در سه ماهه نخست سال جاری از دلايل رشد شديد نقدينگی بوده» نوشته «گزارش رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی از افزايش ۸۸ هزار ميليارد ريالی اسکناس در ۹ ماهه پايانی سال گذشته خبر می‌دهد که اين مقدار در طول تاريخ اقتصاد ايران بی‌سابقه بوده است.»

به نوشته اين روزنامه براساس آمار رسمی بانک مرکزی ميزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از رقم ۶۸ هزار ميليارد ريال در اول تير سال ۸۷ به رقم ۱۵۷ هزار ميليارد ريال در ۲۹ اسفند ۸۷ رسيده که توزيع اين پول ها معادل ۸۸ هزار ميليارد ريال طی کمتر از ۹ ماه نه تنها طی ۳۰ ساله انقلاب بلکه در طول تاريخ اقتصاد ايران و رژيم هايگذشته نيز بی سابقه بوده است.

ورود بسيج به حفاظت از ميراث فرهنگی

روزنامه سرمايه خبر داده که پس از ورود نيروی مقاومت بسيج به مقوله مبارزه با مواد مخدر و ترک اعتياد، اين نيرو حفاظت از آثار تاريخی ايران را هم بر عهده خواهد گرفت.

به نوشته اين روزنامه حميد بقايی رئيس سازمان ميراث فرهنگی، از انعقاد تفاهمنامه ای با نيروی مقاومت بسيج به منظور حفاظت از آثار تاريخی خبر داده و گفته است «محافظت از ۲۷ هزار اثر ثبت شده در کشور به ۸۰ هزار نفر نيرو احتياج دارد که امری امکان پذير نيست به همين جهت از همراهی ويژه بسيج در راستای حفاظت از آثار تاريخی استفاده خواهيم کد. »

حميد رضا حسينی روزنامه نگار حوزه ميراث فرهنگی با اشاره به تشکيل يگان ويژه حفاطت از ميراث فرهنگی در سال‌های گذشته به روزنامه سرمايه گفته «سازمان ميراث فرهنگی بايد فعاليت‌هايی انجام می‌داد که از آنها غفلت کرده و از نيروهای يگان در جاهايی غيرلازم همانند نگهبانی از ساختمان‌های سازمان و فروش بليت استفاده می‌کند و برای جبران کمبود نيرو به بسيج روی آورده‌اند که سبب موازی کاری و پيدايش اختلافات خواهد شد.»

سرمايه همچنين با اشاره به اساسنامه سازمان ميراث فرهنگی نوشته «اگر مديران سازمان ميراث فرهنگی به بخشی از اساسنامه آن سازمان که تاکيد بر ايجاد انجمن‌های ميراث فرهنگی، حضور و آموزش مردم و استفاده از آنها در فعاليت های مختلف دارد توجه و آن را اجرا می‌کردند، ديگر نيازی به امضای تفاهمنامه با نيروی غيرتخصصی مقاومت بسيج و صرف هزينه و زمان بسيار برای آگاهی بخشی به آنان نبود.»
XS
SM
MD
LG