لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

امامان جمعه در برابر طرح سینمایی «اذان تا اذان»


در پی انتقاد شماری از امامان جمعه از طرح اکران شبانه‌ فیلم در سینماهای ایران، یک مقام معاونت سینمایی ایران از این طرح دفاع کرد و گفت که تماشای شبانه فیلم در سینما «منافاتی با دین‌داری ندارد».

به نوشته‌ روزنامه‌ بانی فیلم، علیرضا سجادپور، مديركل اداره‌ی‌ ارزشيابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد، گفته است: «تفريح دسته‌جمعی منافاتی با دین‌داری ندارد؛ آيا تلويزيون كه در تمام ساعات شبانه‌روز برنامه دارد، مخالف رفتن مردم به مسجد است؟»

پیش از این برخی از امامان جمعه با طرح نمایش شبانه‌ فیلم بشدت مخالفت کرده و آن را «غیراسلامی» خوانده بودند.

امام جمعه‌ خرم‌آباد طرح «اذان تا اذان» را «ضدمسجد» دانسته و امام جمعه‌ مشهد هم گفته بود چرا مردم به جای دعا و مناجات تا اذان صبح فيلم نگاه كنند؟

طرح «از اذان تا اذان»، که از روز پنج‌شنبه آغاز به کار کرد، امسال برای دومین سال پیاپی است که اجرا می‌شود. قرار است در این طرح تا ساعت سه بامداد فیلم‌های مختلفی، از جمله فیلم‌هایی که در دهه‌های شصت و هفتاد ساخته شده‌اند شماری از سینماهای کشور به نمایش گذاشته شوند.

حجت‌الاسلام احمد میرعمادی، امام جمعه‌ی خرم‌آباد، در خطبه‌های روز جمعه گفته بود: «این طرح ضددينى موجب عدم حضور مردم در مساجد مى‌شود. بايد تلاش شود با اجراى برنامه‌هاى كارشناسى، زمينه‌ی حضور پرشور مردم در مساجد فراهم شود. حال يک دستگاهى آمده و همه تلاش خود را مى‌كند كه مردم را به سينما بكشاند».

امام جمعه‌ مشهد هم دیگر مقام مذهبی بود که از این اقدام سینمایی انتقاد کرد. حجت‌الاسلام احمد علم‌الهدی روز جمعه گفت «بنده از مسئولان می‌خواهم كه در اين شهر، رسما جلو اين كار را بگيرند؛ مگر انجمن سينمایی قيم مردم است؟ مردم در اين ماه بايد دعا و مناجات كنند، آن وقت سرگرمی درست كرده‌اند كه مردم به خدا و قرآن توجه نكنند».

حجت‌الاسلام علم‌الهدی شخصیت پرنفوذی در مشهد به شمار می‌رود که خطبه‌های جمعه‌اش گاه به لغو تصمیم‌های اداری آن شهر منجر شده است. از جمله حدود دو هفته پیش در یک سخنرانی شدیداللحن، به دوچرخه‌سواری دختران تاخته و خواستار برچیدن چنین مسابقاتی در مشهد شده بود. بلافاصله پس از آن بود که جبار قوچان‌نژاد، مدیر روابط عمومی اداره‌کل تربیت بدنی خراسان رضوی، به خبرنگاران گفت البته چنین مسابقه‌ای در مشهد برگزار نشده است اما بعد از خطبه‌های آقای علم‌الهدی، در جلسه‌ای فوری بنا شد ازین پس هیچ‌گونه مسابقه‌ دوچرخه‌سواری دختران در شهر مشهد برگزار نشود.

اما این بار انتقادهای حجت‌الاسلام علم‌الهدی و دیگر امامان جمعه، دست‌کم تا اینجا، کارگر نیفتاده و مسئولان سینمایی ایران از طرح اکران شبانه‌ی‌ فیلم دفاع کرده‌اند.

در پاسخ به انتقادهای روحانیان اصولگرا، علیرضا سجادپور، مديركل اداره‌ی‌ ارزشيابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد، به روزنامه‌ی سینمایی «بانی‌فیلم» گفته است که سينما رفتن منافاتی با دين‌داری ندارد. آقای سجادپور گفت: «تفريح دسته‌جمعی منافاتی با دین‌داری ندارد؛ آيا تلويزيون كه در تمام ساعات شبانه‌روز برنامه دارد، مخالف رفتن مردم به مسجد است؟»

به هر روی روز شنبه سومین روز از این طرح نیز اجرا شد. قرار است در کنار فیلم‌های جدید، شماری از فیلم‌های قدیمی‌تر هم به صورت تک‌سانس به اکران دربیایند. فيلم‌های «ناخدا خورشيد»، «بانو»، «دلشدگان»، «مادر»، «هامون»، «يک بار برای هميشه» و «اجاره‌نشين‌ها» از جمله فیلم‌های دهه‌های شصت و هفتاد خورشیدی هستند که اکران آنها از هفته‌ی آینده آغاز می‌شود.

با این حال حوزه‌ هنری، نهادی که به سازمان تبلیغات اسلامی وابسته است، اعلام کرده است سینماهای زیرمجموعه‌اش در طرح اکران شبانه شرکت نمی‌کنند. علاوه بر دو سینمای معروف آزادی واستقلال، سینماهای بهمن، سپیده و شاهد هم در تهران به حوزه‌ هنری تعلق دارند.

سال گذشته که طرح اکران شبانه‌ فیلم‌ها برای اولین بار اجرا شد به گفته‌ی مسئولان سینمایی و نیز شماری از سینماداران این طرح با استقبال بسیار خوب تماشاگران روبه‌رو شده بود.
XS
SM
MD
LG