لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سومین دور محاکمات انتخاباتی آغاز شد


دادگاه موسوم به «کودتای مخملی»
دادگاه موسوم به «کودتای مخملی»
سومین جلسه محاکمه شماری دیگر از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری در دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی از دو هفته پیش تاکنون محاکمه بیش از صد نفر از افرادی را که از آنها به عنوان «عوامل اغتشاش و آشوب» یاد میکند در تهران آغاز کرده است.

این افراد به گفته قوه قضاییه به تلاش برای «انقلاب مخملی» متهم شده و از آنها «اعتراف» گرفته شده است.

بسیاری از احزاب، گروه‌های سیاسی، روحانیون و برخی از مقامات پیشین جمهوری اسلامی و همچنین گروه های مدافع حقوق بشری در داخل و خارج از کشور از این اقدام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده اند.

در نخستین جلسه این دادگاه، چهره‌های برجسته‌ای از گروه‌های اصلاح‌طلب نظير محمدعلی ابطحی، معاون سابق رياست جمهوری، بهزاد نبوی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت، محسن امين‌زاده، معاون سابق وزارت امور خارجه و محمد عطريانفر، از اعضای ارشد حزب کارگزاران و افراد نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی، حضور داشتند.

دومین جلسه دادگاه بازداشتی‌های حوادث اخیر نیز شنبه هفته گذشته در حالی در تهران آغاز شد که یک شهروند کشور فرانسه و یک کارمند ایرانی سفارت فرانسه در کنار علی تاجرنیا، نماینده سابق مجلس و از فعالان ستاد میرحسین موسوی، احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار، شهاب‌الدین طباطبایی، رئیس ستاد یاری حامی میرحسین موسوی، هدایت آقایی،‌ عضو حزب کارگزاران، و جواد امام، عضو جبهه مشارکت، بر نیمکت متهمان نشسته بودند.

دادگاه معترضین به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خردادماه که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شد در حالی ادامه می‌یابد که بسیاری از احزاب، گروه‌های سیاسی، روحانیون و برخی از مقامات پیشین جمهوری اسلامی از آن شدیدا انتقاد کرده و دستگاه قضایی ایران را متهم کرده‌اند که با فشار و شکنجه از آنها اعتراف گرفته است.

آیت الله حسینعلی منتظری و آیت الله یوسف صانعی،‌ از مراجع شیعه، این دادگاه‌ها را فاقد وجاهت قانونی و شرعی دانسته و محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی آنها را «نمایشی» و «شو تاسف‌بار» توصیف کرده‌اند.

اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به اعتراضاتی چنان گسترده در تهران و دیگر شهرهای ایران دامن زد که به گفته بسیاری از تحلیل‌گران در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

در حالی که آقای احمدی‌نژاد برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور از سوی رهبر جمهوری اسلامی تنفیذ شده و سوگند یاد کرده است، اعتراضات به انتخاب او و سرکوب معترضین هم‌چنان ادامه دارد.

منابع رسمی حکایت از آن دارند که سرکوب معترضین به نتیجه انتخابات جان دست‌کم ۳۰ نفر را گرفته است. این در حالی است که گفته می‌شود تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این‌هاست.
XS
SM
MD
LG