لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

شجریان: به خاطر رفتار با مردم، بارها پای تلویزیون اشک ‌ریختم


محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان، خواننده مشهور و استاد آواز و موسیقی اصیل ایرانی، برای برگزاری کنسرت‌های مختلفی با همراهی گروه شهناز، دراسترالیا به سر می‌برد.

آقای شجریان در گفت‌وگویی با شبکه تلوزیونی اس بی اس استرالیا در ملبورن که روز یکشنبه ۱۶ ماه مه پخش شد، باز دیگر موضعی انتقادی نسبت به شرایط فعلی ایران گرفت.

آقای شجریان که بعد از ناآرامی‌های اخیر مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، نسبت به عملکرد حکومت و دولت با مردم، موضع گرفته بود، در این مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر اینکه ۳۰ سال پیش کسی نمی‌دانست با انقلاب، ایران در چنین مردابی گیر خواهد کرد، گفت:«اما مردم بالاخره راه خود را پیدا خواهند کرد. ولی این موضوع زمان خواهد برد.»



آقای شجریان که سال‌هاست به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته است، کارهایش را پخش نکنند، درباره همراهی‌اش با مردم و جنبش سبز به این شبکه استرالیایی گفت: «وقتی آقای احمدی‌نژاد کسانی را که برای اعتراض به خیابان‌ها رفته بودند، خس‌وشاک خواند، من هم اعلام کردم، صدای این خس‌وخاشاک‌ام. این صدا همیشه برای خس‌وخاشاک بوده و هست و به رادیو و تلویزیون شما اجازه نمی‌دهم صدای مرا پخش کنید.»

محمدرضا شجریان، غیر از شهرت در ایران، هنرمند جهانی محسوب می‌شود. او در سال ۱۳۷۸ جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس را دریافت کرد که هر پنج سال یک‌بار به یک هنرمند اهدا می‌شود. این هنرمند در سال ۲۰۰۶ نشان موتزارت را از سازمان يونسكو دريافت کرد و دو بار، نامزد جايزه گرمی يا اسكار موسیقی شده است.

آقای شجریان در مصاحبه اخیر تلویزیونی‌اش همچنین درباره آخرین آهنگی می‌گوید که در روزهای اوج ناآرامی در ایران ارایه کرد: زبان آتش.

این خواننده در مورد دلایل ارائه این آهنگ بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت:«با آتش نمی‌شود، صحبت کرد. منطقی در گلوله نیست. منطق این هست که با هم صحبت کنیم. با آهنگ "زبان آتش" از کسانی که تفنگ دستشان می‌گرفتند و رو به مردم شلیک می‌گرفتند، خواستم تفنگ‌شان را زمین بگذارند.»

آقای شجریان با اشاره به روزهای پرتنش بعد از انتخابات خردادماه ایران، گفت: «به خاطر رفتار با مردم، بارها پای تلویزیون اشک ‌ریختم. حکومت ما سخت در اشتباه است. مثل اینکه مردم‌اش را نمی‌شناسد.»

این خواننده پرآوازه ایرانی، تاکید کرد:«مردم بالاخره چیزی را که می‌خواهند و پی‌گیرش هستند، به دست می‌آورند.»

بیشتر آوازها و تصنیف‌هایی که آقای شجریان تا حالا اجرا کرده، گزیده‌ای است از اشعار شاعران بزرگ ایران مثل سعدی، حافظ، مولوی و باباطاهر و شاعرانی که شعر نو سروده‌اند، مثل فریدون مشیری و سهراب سپهری و نیما یوشیج.

آقای شجریان بخشی از دلایل محبوبیت‌اش را بین مردم در این می‌داند که همیشه جانب مردم را گرفته و به این شبکه استرالیایی می‌گوید: «در مقابل با حکومت بودم. به همین دلیل مردم می‌گویند، آزاداندیشم و شجاع هستم وگرنه شجاعتی در من نیست.»

آقای شجریان درباره مشکلات کارش در ایران می‌گوید: «رسما به من نمی‌گویند ممنوع هستم ولی تا جایی که می‌شود سنگ می‌اندازند و مجوزهای مختلف می‌خواهند. برای همه اهالی موسیقی، این مشکلات هست مگر کسانی که خودشان را در اختیار دولت می‌گذارند و برای رادیو و تلویزیون می‌خوانند.»

محمدرضا شجریان همینطور در جواب به سوالی در مورد اینکه چگونه این امکان را فراهم می‌کند، برخلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران، دخترش مژگان روی سن آواز بخواند، می‌گوید: «صدای زن بخشی از جایگاه موسیقی ماست. وقتی این صدا نیست، بخشی از موسیقی ما وجود ندارد.»

این هنرمند با تاکید بر اینکه محدودیت و ممنوعیت صدای زن در ایران دلیل منطقی ندارد، افزود: «چگونه است که صدای مرد، زن را تحریک نمی‌کند و صدای زن، مرد را تحریک می‌کند؟ این چه نوع تحریکی است؟»

آقای شجریان هفته پیش، که برای اجرای کنسرت‌ش به استرالیا رفته بود، در مصاحبه‌ای دیگردر مورد ارتباط‌ش با مردم گفته بود: «ما هنرمان را برای مردمی که دوستشان داریم، نگه می‌داریم و برای آنها زندگی می‌کنیم.»

آقای شجریان گفته بود، زمانی آواز می‌خواند که حرفی برای گفتن داشته باشد.

محمدرضا شجریان با همراهی گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی، پس از تور استرالیا برای اجرای چند کنسرت دیگر به آمریکا می‌رود.
XS
SM
MD
LG