لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

«اسپانیا به حقش رسید»


هواداران اسپانیا پس از برد یکدیگر را در آغوش می کشند
هواداران اسپانیا پس از برد یکدیگر را در آغوش می کشند
پس از يک ماه انتظار در گذر از مسابقات مختلف، جام جهانی ۲۰۱۰ يکشنبه شب بيست تيرماه به پايان رسيد. تيم اسپانيا تيم هلند را يک بر هيچ شکست داد. حبيب روشن زاده، کارشناس ورزشی می گويد:

حبيب روشن زاده:
همانطور که پيش از اين اشاره کرده بودم بازی اين دو تيم به هم خيلی نزديک است که هم می تواند به زيبايی اين بازی کمک کند و هم می تواند مشکل ساز باشد. همينطور که دیشب ديديم بازی دو تيم به هم نزديک بود. موقعيت های تک به تک برای هر دو تيم به وجود آمد که اولين آن را ديديد آرين روبن هلندی از دست داد در دقيقه شصت و يکم.

معلوم نيست اگر آن توپ گل می شد روند بازی به چه شکل جلو می رفت. هلند با يک چهره ديگر ظاهر شد که اصلاً انتظارش نمی رفت. درست است که اين تيم يک تيم قدرتمند و قوی اروپايی است. تيم هايی مثل برزيل و اروگوئه را از سر برداشت تا رسيد به فينال، ولی ديشب بازی زيبايی ارائه نکرد. خيلی تيم خشنی بود.

هلندی ها هميشه فوتبال را زيبا بازی می کردند و خشونت از آنها نديده بوديم. ديشب اينها آمده بودند فقط به هر قيمت شده قهرمان شوند. همين کار دستشان داد. اسپانيايی ها فوتبالی با صبر و حوصله ارائه دادند و تيم اسپانيا يک تيم يکدست بود. حضور شش بازيکن از تيم بارسلون در اين تيم، به هماهنگ بودن اسپانيا کمک کرد.



در مجموع اسپانيايی ها بهتر از هلند بودند و موفق شدند قهرمان جهان شوند و برای نخستين بار در فينال جالب بود که هيچ يک از تيم های آرژانتين، اروگوئه، برزيل، ايتاليا يا آلمان حضور نداشتند.

اين اولين بار بود که دو تيم ديگر به فينال آمده بودند. برای نخستين بار هم بود؛ آن چه که مسلم است ما ديگر صدای ووووزلا را نخواهيم شنيد...

-رادیو فردا: صدای سرسام آور ووووزلا که شما اشاره کرديد...

بله. صدای سرسام آور ووووزلا را نخواهيم شنيد و بايد منتظر شويم نوای دل انگيز سامبای برزيلی را چهار سال ديگر بشنويم.

-آقای روشن زاده، تيم اسپانيا با و جودی که بازی اولش را در سويس باخت، توانست برنده جام جهانی شود. به نظر شما اين تيم شايستگی اين را داشت که برنده شود؟

اين در گذشته هم اتفاق افتاده که يک تيم در دور اول می بازد ولی می آيد به مقام قهرمانی جهان می رسد. نمونه اش تيم ملی فوتبال آلمان در سال ۱۹۵۴ هشت تا از مجارستان خورد ولی باز آمد بالا و قهرمان شد. به نظر من حق به حق دار رسيد و اسپانيا شايسته بود که به مقام قهرمانی برسد و نشان داد اگر در اروپا دو سال پيش قهرمان شده، بی دليل نبوده و تيمی است که به حقش رسيده است.

-اشاره ای کوتاه هم در مورد نقش داور کنيد، به خصوص در برابر فولهای واندرباوم، شماره شش هلندی که همه می ترسيدند که نکند که اخراج شود، فکر می کنيد که داور بازی را خوب اداره کرد؟

من حيث المجموع بايد بگويم نمره خوبی نمی شود به اين داور داد. داوری که در يک بازی ۱۴ کارت زرد می دهد و يک کارت قرمز، يک خورده کارش اشکال دارد . آقای هوارد وب يک جاهايی بايد کارت قرمز در می آورد به جای کارت زرد. اين اشتباه را کرد و بازی داشت از دستش در می رفت و آنجا که بازیکن هلند بلند شد و با کف پا کوبيد توی قفسه سينه بازيکن اسپانيايی، هر داور ديگری هر کجای دنيا بود کارت قرمز می داد. نمی دانم چرا اين داور اين کار را کرد.

-مجموعاً راجع به جام جهانی امسال چگونه فکر می کنيد؟ به خصوص در مورد تعداد گل ها در مقايسه با جامهای جهانی گذشته نظرتان چيست؟

در اين جام جهانی خيلی تيم ها قتل عام شدند به خصوص در مرحله يک چهارم نهايی. تيم های بزرگی مثل برزيل، آرژانتين و پاراگوئه به ترتيب توسط آلمان و هلند و اسپانيا قتل عام شدند و رفتند کنار. کلاً فاصله تيم ها با هم خيلی کم شد. تکروی و ستاره بازی نشان داد که در جام جهانی جايی ندارد و بازی های جمعی و منطقی بيشتر مطرح است که نمونه اش بازی تيم ملی فوتبال آلمان را ديديم.

داوری به خصوص نياز به يک تجديد نظر کلی دارد و بايد سيستم داوری با پيشرفت تکنولوژی حرکت رو به جلو و هماهنگ داشته باشد. فوتبال به طور کلی و جام جهانی به طور اخص به صورت يک پديده غول پيکر اقتصادی در آمده و فقط يک تورنمنت ورزشی نيست و يک بيزينس فرامليتی است.

-ژروم والکه، دبير کل فيفا و معاون سپ بلاتر گفته است که يک جلسه در سپتامبر خواهند گذاشت و در مورد استفاده از تکنولوژی صحبت خواهند کرد. اما وی گفته که ويدئو منتفی است. شما چيزی راجع به اين موضوع شنيده ايد؟

بله. شنيده ام. البته ممکن است ويدئو را استفاده نکنند ولی يا از دو کمک داور اضافه استفاده خواهند کرد يا از سيستم گل لاين. سيستم گل لاين را قبلاً توضيح داده ام. يک چيپ کامپيوتری يا يک تراشه کامپيوتری توی توپ کار می گذارند و به محض اينکه توپ از خط دروازه که به صورت مگنتيک خواهد بود، عبور کند يک سيگنال توی گوشی داور و داور کنار و داور ذخيره که سرپرستی زمين را به عهده می دارد می دهد و روی کامپيوتر هم علامت می دهد که اين توپ از دروازه گذشته و اگر داور متوجه نشود با اين سينگال قبول می کند که توپ گل شده.

-حالا که صحبت نمره دادن است و بازيها هم تمام شده و جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ را پشت سر گذاشتيم، در مورد فوتبال آسيا چشم انداز را چگونه می بينيد؟


من اگر بخواهم چشم انداز فوتبال آسيا را خلاصه کنم بايد بگويم که جام جهانی نشان داد که فوتبال دولتی در فوتبال امروز دنيا جايی ندارد. نمونه اش فوتبال کره شمالی که ديديم و آمد باخت هفت بر صفر از گردونه خارج شد. نقطه مقابل آن فوتبال ژاپن و کره جنوبی را ديديم که اگر يک زمانی ژاپن و کره جنوبی و ساير تيم های آسيايی می آمدند به جام جهانی، به خصوص اين دو تيم کره جنوبی و ژاپن که فقط وارد جام جهانی شوند، الان ديگر هدفشان آن نيست.

الان هدفشان بالاتر رفتن است و ديديم که ژاپن و کره جنوبی چگونه آزار دادند اروگوئه را در يک هشتم و ژاپن در مقابل پاراگوئه و کره جنوبی در مقابل اروگوئه. اين دو تيم به راحتی از سد دو تيم آسيايی رد نشدند. اين نشان می دهد که فوتبال اگر با برنامه ريزی در کشورهای آسيايی جلو برود جواب خوب می دهد.

ژاپن و کره جنوبی بيست و پنج سال پيش به صورت سيستماتيک دنبال فوتبال حرفه ای و سازمان يافته رفتند و امروز دارند نتيجه اش را می بينند. ايران هم اگر می خواهد يک روزی به رسد به ژاپن و کره جنوبی بايد که دست از فوتبال دولتی بردارد و دور فوتبال دولتی را خط بکشد و بيافتد توی اين خطی که کره جنوبی و ژاپن افتادند. ما چند ماه ديگر در جام ملت های آسيا بايد تيم ملی فوتبال ايران برود و مسابقه بدهد با تيم های هم گروه خودش.

من نمی بينم که ايران بتواند همپای کره جنوبی و ژاپن حرکت کند و آن طور که سرمربی تيم ملی گفته که من می خواهم ايران را برگردانم به جايگاه اوليه و بالای خودش، در اين کار موفق شوم.
XS
SM
MD
LG