لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

انتقاد اوباما از نحوه مواجهه بریتیش پترولیوم با نشت نفت در خلیج مکزیک


باراک اوباما در حال دیدار از سواحل ایالت لویزیانا
باراک اوباما در حال دیدار از سواحل ایالت لویزیانا
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، با دفاع از تلاش‌های دولت خود در مهار نشت نفت در خلیج مکزیک، از مقام‌های بریتیش پترولیوم در زمینه مواجهه با این موضوع انتقاد کرد.

آقای اوباما در دیدار با مقامات محلی ایالت لویزیانا و مردم محلی درباره تکنیک جدید شرکت بریتیش پترولیوم در مهار چاه یادآور شد که «هنوز برای خوش‌بینی زود است» اما در عین حال یادآور شد که این شرکت باید خسارت ماهیگیران، صاحبان مشاغل و کسانی را که از این فاجعه آسیب دیده‌اند، بپردازد.

وی در این زمینه افزود: «در حالی که خلیج مکزیک با یک فاجعه زیست محیطی و اقتصادی روبه رو است، بریتیش پترولیوم به منظور ترمیم وجهه خود هزینه‌ای به مبلغ ۱۰.۵ میلیون دلار برای آگهی‌های تلویزیونی اختصاص داده است».

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «چیزی که نمی‌خواهم بشنوم این است که آنها پول سهامداران خود را صرف آگهی‌های تلویزیونی می‌کنند در حالی که که ماهیگیران و صاحبان مشاغل این منطقه شغل خود را از دست داده‌اند».

به دنبال انفجار در يک سکوی نفتی در خليج مکزيک که پنج هفته پيش رخ داد، بر اساس برآوردهای دولتی، تا کنون بين ۱۸ تا ۴۰ ميليون بشکه نفت به خليج مکزيک وارد شده است.

این فاجعه زیست محیطی سهام شرکت بریتیش پترولیوم را تحت تأثیر قرار داد، به طوری که سهام این شرکت ۳۴ درصد در بازارهای جهانی سقوط کرد. گزارش‌ها حاکی است که نشت نفت در خلیج مکزیک تا سواحل فلوریدا نیز رسیده است.

در حال حاضر ۱۹۰۰ کشتی و ۲۰هزار نیرو در حال پاکسازی مناطق آلوده به نفت هستند و شرکت بریتیش پترولیوم در تازه‌ترین اقدام یک دریچه مهارکننده را توسط یک روبات زیر دریایی روی دهنه چاه نصب کرده که نفت خارج شده را به سطح آب و از آنجا در یک نفتکش مستقر در محل بارگیری می‌کند.

شرکت بریتیش پترولیوم تاکنون برای مهار نفت و پاکسازی خلیج مکزیک ۹۳۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

آزمونی برای دولت اوباما

در حالی که مخالفان دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا را به کم کاری در برخورد با این فاجعه متهم می‌کنند، عملیات گارد ساحلی آمریکا به منظور محافظت و پاکسازی منطقه آسیب دیده از چندی پیش آغاز شده است.

این عملیات می‌تواند به عنوان آزمونی برای رهبری باراک اوباما در حل این فاجعه زیست محیطی باشد.

آقای اوباما در پیام رادیویی این هفته خود در روز شنبه با تأکید بر آمادگی دولتش در مواجهه با «بزرگترین فاجعه زیست‌محیطی تاریخ آمریکا» گفت که دولت وی در«تمام جبهه‌‌ها متحد است».

رئیس جمهور آمریکا این هفته برای سومین بار از سواحل آسیب‌دیده آمریکا که در معرض آلودگی نفتی قرار گرفته بودند، دیدار می‌کرد.

در همین حال دوگ ساتلز، رئیس عملیات مهار نشت نفت در شرکت بریتیش پترولیوم، به شبکه‌های تلویزیونی آمریکا گفت که دریچه مهارکننده‌ای که به تازگی توسط این شرکت نصب شده است، «باید بتواند» تا ۹۰درصد نشت نفت را کنترل کند.

وی در عین حال افزود گفت که چند روز طول می‌کشد تا این تکنیک به کارآیی لازم برسد.

در مقابل تد آلن، رئیس گارد ساحل آمریکا، گفت که دریچه مهار نفت تا روز جمعه توانسته است شش هزار بشکه نفت در روز را جمع‌‌آوری کند.

این مقدر اندکی بیش یک سوم مقدار نفتی است که روزانه از این چاه به درون آب وارد می‌شود. گفته می‌شود این چاه به طور معمول روزانه ۱۹هزار بشکه نفت تولید می‌کرده‌است.

آقای آلن همچنین ابراز امیدواری کرد که با نزدیک‌تر شدن دریچه مهار نفت و بسته‌تر شدن آن میزان نفت مهار شده افزایش یابد.

این امکان وجود دارد که پرونده این فاجعه زیست محیطی، شرکت نفتی بریتش پترولیوم را به دلیل عدم کارآیی در مهار نشت نفت به دادگاه بکشاند.
XS
SM
MD
LG