لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

افزایش ۴۴ درصدی صادرات چین به‌رغم رکود در اقتصاد جهانی


در حالی که نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در جهان همچنان بر زندگی مردم در بسیاری از کشورهای جهان سایه افکنده است، کشور چین به رکورد جدیدی در صادرات ماه گذشته خود نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۹ دست یافت.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که این خبر را منتشر کرده است با این حال می‌گوید این آمار نشان نمی‌دهد که آیا چین همچنان تصمیم دارد ارزش واقعی پول خود را پایین نگه دارد یا خیر.

افزایش صادرات چین در ماه ژوئن گذشته نشان‌دهنده آن است که مازاد تجاری ماهانه این کشور به ۲۰ میلیارد رسیده که در مقایسه با ۱۹.۵ میلیارد در ماه مه بیانگر افزایش این رقم است.

تحلیل‌گران همچنین این افزایش مازاد تجاری را نشانه افزایش چشمگیر مازاد تجاری خارجی این کشور در نیمه اول سال جاری میلادی می‌دانند.

آمارها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی چین از آهنگ کندی برخوردار بوده، اما با این حال صادرات این کشور به اروپا ۴۳ درصد و به آمریکا ۴۴ درصد نسبت به ماه گذشته در سال ۲۰۰۹ افزایش داشته است.

در همین حال صادرات فولاد چین که یکی از صادرات کلیدی از نظر سیاسی است، رشدی ۱۴ درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.

این در حالی است که دولت چین به تازگی تخفیف مالیات صادرات این کالا و دیگر فلزات را برداشته است.

در حالی که چین به یکه‌تازی در صادرات کالا به سراسر دنیا ادامه می‌دهد، واردات این کشور در ماه ژوئن میلادی ۳۴.۱ درصد بوده که در مقایسه با میزان واردات در ماه مه یعنی ۴۸.۳ درصد کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

ذخیره ارز خارجی چین نیز با افزایش ۷.۱ میلیارد دلار در سه ماه دوم سال جاری به ۲۴۵۴ میلیارد دلار رسید که این در مقایسه با افزایش ذخیره ارزی این کشور در سال گذشته ۴۵۳ میلیارد دلار بیشتر است.

به گفته کارشناسان، کاهش شدید ارزش دلار در سال گذشته می‌تواند یکی از دلایل این اختلاف رقم‌ها باشد.

در صورتی که کاهش رشد اقتصادی در اروپا و آمریکا منجر به کاهش درخواست کالا از چین نشود، به نظر می‌رسد مازاد تجارت خارجی چین در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش قابل توجهی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG