لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

دسترسی به فیس‌بوک در بنگلادش آزاد شد


ممنوعیت استفاده از فیس‌بوک در یک کافی نت در کراچی پاکستان
ممنوعیت استفاده از فیس‌بوک در یک کافی نت در کراچی پاکستان
یک هفته پس از آنکه مسئولان پایگاه اجتماعی فیس بوک موافقت کردند که صفحه‌ای با عنوان «روز طرح محمد» را از این وب سایت حذف کنند، دولت بنگلادش ممنوعیت دسترسی به این پایگاه اجتماعی را لغو کرد.

کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بنگلادش به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دستور داد که با برداشتن فیلتر از روی فیس‌بوک به کاربران بنگلادشی اجازه دهند وارد این سایت بشوند.

پیشتر دولت پاکستان هم در واکنش به انتشار صفحه‌ای در وب‌سایت اجتماعی فیس‌بوک که از همه می‌خواست طرحی از پیامبر اسلام بکشند این وب‌سایت را برای مدتی مسدود کرده است.

در این صفحه از وب‌سایت فیس‌بوک با عنوان «روز طرح محمد» از تمام اعضای این وب‌سایت خواسته شده است که تصویری از محمد، پیامبر اسلام، بکشند.

به دنبال رفع محدودیت فیس‌بوک در بنگلادش ضیا احمد، رئیس کمیته تنظیم مقررات وزارت ارتباطات این کشور، به خبرگزرای فرانسه گفت که هم اکنون متقاعد شده‌ایم که تیم فیس بوک این تصاویر را برداشته است؛ اما اضافه کرد که دولت بنگلادش به شدت این وب سایت اجتماعی را تحت نظر دارد.

در بنگلادش هزاران نفر از مردم عموماً مسلمان از آنچه انتشار مطالب کفرآمیز وب‌سایت فیس بوک خواندند، دست به راهپیمایی زده و از دولت این کشور خواسته بودند تا دسترسی به این وب‌سایت را ممنوع کند.

با این تصمیم کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بنگلادش، احتمالاً امکان دسترسی به برخی از صفحاتی که تصاویر توهین‌آمیزی از رهبران بنگلادش از جمله نخست‌وزیر این کشور در خود داشتند، وجود خواهد داشت.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، نیروهای امنیتی بنگلادش به تازگی مردی را که از طریق فیس بوک تصاویر توهین‌آمیز منتشر کرده بود، بازداشت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید که جو سولیوان، رئیس بخش امنیت وب سایت فیس‌بوک، به مقامات کمیسون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات بنگلادش اطمینان داده است که این شرکت برای کاربران بنگلادشی سیستم امنیتی قرار می‌دهد.

حدود یک میلیون بنگلادشی در فیس‌بوک عضویت دارند که این میزان برابر با یک ششم کاربران اینترنت در این کشور است.

ممنوعیت استفاده از فیس‌بوک موجب نارضایتی و تظاهرات دانشجویان، استادان در دانشگاه‌های اصلی این کشور و حزب ملی بنگلادش نیز شد.

در سال گذشته نیز دولت بنگلادش وب سایت یوتیوب را نیز به دلیل انتشار ویدئویی از مشاجره نخست‌وزیر بنگلادش با فرماندهان نظامی این کشور بر سر یک عملیات نظامی مرگ‌بار برای مدتی مسدود کرده بود.

انتقاد و انتشار تصاویر و مطالب تحریک‌کننده درباره اسلام و حضرت محمد در سال‌های اخیر موجب خشم مسلمانان در جهان شده است.

چندی پیش نیز به دنبال پخش سریال کارتونی معروف «ساوت پارک» در اواخر فروردین‌ماه که در آن محمد، پیامبر اسلام، با لباس مبدل نمایش داده شده بود، یک وب‌سایت متعلق به مسلمانان افراطی در پایگاه خبری خود به سازندگان این سریال هشداری شدیداللحن داد.

همچنین در سال ۲۰۰۵ انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام در یک روزنامه دانمارکی اعتراض شدید مسلمانان در سراسر جهان را برانگیخت.
XS
SM
MD
LG