لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

تأکید مرکل بر تلاش برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح اتمی


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که روز چهارشنبه پس از دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان، بار دیگر تأکید کرد که کشورش از هر تلاشی برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای فروگذار نخواهد کرد.

خانم مرکل که در چارچوب سفر دوره‌ای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس به عربستان سفر کرده بود، همچنین از حمایت عربستان از تلاش‌هایی که برای همراه ساختن روسیه و چین با وضع تحریم‌های تازه علیه ایران صورت می‌گیرد خبر داد.

تحریم‌هایی که کشورهای غربی با هدف وادار ساختن ایران به اعتمادسازی در مورد برنامه اتمی‌اش در پی تصویب آن هستند.

خانم مرکل همچنین یاد آور شد که پادشاه عربستان به وی قول داده است که کشورش از روابط نزدیک خود با چین و روسیه برای جلب حمایت این کشورها استفاده خواهد کرد.

صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه نیز، پیش از سفر به عربستان، در امارات متحده عربی خواستار حمایت کشورهای عرب از روند صلح خاورمیانه و ایرانی بدون سلاح هسته‌ای شد.

وی در کنفراسی خبری در ابوظبی با تأکید بر نقش امارات متحده در صلح و ثبات در منطقه و روابط این کشور با ایران گفت که «وقتی به وضعیت منطقه و امارات متحده عربی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که منافع ما در برقراری آرامش در خاور نزدیک و همچنین در این موضوع است که ایران در پی سلاح اتمی نباشد».

علاوه بر این آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، موضوع ایران یکی از محور‌های اصلی گفت‌وگوها بین صدر اعظم آلمان و شیخ‌خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر امارات، بود.

صدر اعظم آلمان بعد از ظهر چهارشنبه با ترک عربستان در مرحله دیگری از سفر منطقه‌ای، وارد قطر شد.

آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، از تشدید تحریم‌های بین‌المللی به عنوان گامی برای اعمال فشار بر ایران برای توقف برنامه غنی‌سازی‌اش حمایت می‌کند.

کشورهای غربی که تاکنون ترکیبی از روش‌های مختلف از مذاکره تا تحریم را در برابر ایران آزموده‌اند، ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است.

با این حال ایران با رد این اتهام‌ها، ماهیت برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز توصیف می‌کند و همزمان توقف غنی‌سازی را خط قرمز خود می‌داند.

این در حالی است که در پی تنشی که بر سر تعلل ایران در مورد پذیرش پیشنهاد مبادله سوخت هسته‌ای شکل گرفت، ایران اعلام کرد که به غنی‌سازی ۳.۵ درصدی بسنده نمی‌کند و به دنبال آن است که به طور مستقل به غنی‌سازی ۲۰ درصدی بپردازد.
XS
SM
MD
LG